Sökning: "GAKK"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade ordet GAKK.

  1. 11. Förskollärares medvetna och aktiva arbete med Alternativ Kompletterande Kommunikation : En hermeneutisk intervjustudie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med AKK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hilda Kvarnliden; Louise Höglund; [2019]
    Nyckelord :AKK; GAKK; TAKK; barn i behov av stöd; språkutveckling; språksvårigheter; kommunikation.;

    Sammanfattning : Området för denna studie är AKK, ett Alternativt Kompletterande Kommunikationssätt som hamnat i skuggan i arbetet med kommunikation på förskolan. Barns språkutveckling och kommunikationsförmåga påverkas av vilka möjligheter de ges i att kommunicera med andra. LÄS MER

  2. 12. TAKK och GAKK som hjälpmedel : -För barns rätt till en kommunikativ språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Julia Vizlin; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Pedagogers arbete med kommunikation : En studie om alternativ kompletterande kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Alternativ kompletternade kommunikation; förskola; TAKK; GAKK; inkludering;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ etnografisk studie där syftet med studien är att synliggöra vilka och i vilken mån pedagoger inom förskolan, använder olika metoder för att skapa möjligheter till en kommunikativ och inkluderande miljö för alla barn. Lärande sker ofta i sociala sammanhang där alternativ kompletterande kommunikation (AKK) kan skapa förutsättningar för individen, gällande sociala kompetenser, ökat självförtroende samt välmående. LÄS MER

  4. 14. Att möjliggöra delaktighet och inflytande för barn i språklig sårbarhet : En studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Vikberg; [2018]
    Nyckelord :barns delaktighet; barns inflytande; språklig sårbarhet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta del av förskollärares erfarenheter och vinna kunskap om att möjliggöra delaktighet och inflytande för barn i språklig sårbarhet med fokus främst på de äldre barnen i förskolan (3–6 år). Denna kvalitativa studie bygger på intervjuer med fem förskollärare, alla med erfarenhet av att arbeta med barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 15. AKK för barn med NPF i förskolan: Förhållningssätt hos pedagoger

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Soneson; Therese Spolander; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Grunden till denna uppsats och den genomförda studien utgår från våra personliga intressen inom ämnet och dessutom att det finns en kunskapslucka och brist på forskning inom ämnesområdet. Syftet med denna studie var att fånga in pedagogers olika synsätt och arbetssätt kring Alternativa Kompletterande Kommunikation (AKK) och barn med Neuropsykiatriska Funktionsvariationer (NPF). LÄS MER