Sökning: "GULAG"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet GULAG.
1. Förintelsen och kommunistiska regimers brott mot mänskligheten i svensk undervisning : En innehållsanalys av svenska läroböcker ämnade för gymnasieskolans historiekurser
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of the study The Holocaust and Crimes Against Humanity by Communist Regimes in Swedish Education: A Content Analysis of Swedish Textbooks Intended for High School History Courses is to investigate how the changes in the swedish curriculum regarding genocide have affected the content of history textbooks aimed at highschool. The essay therefore investigates how and why the textbooks have remained the same or changed. LÄS MER
2. The Many Layers of Sergei Parajanov : A Life’s Work Reprised
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Abstract This thesis examines the various biographical threads, which created the complex fabric of Sergei Parajanov’s life and work, especially his films. His origins, education, marriages, family life, and friendships forged in film school and in the various studios, where he worked, are used to frame his cinematic productions. LÄS MER
3. ”Hur blir man medborgare, om man ingenting vet om livet runt omkring? Först när man själv har hamnat i fällan, får man omsider kunskap.” : En komparativ och kvalitativ textanalys om Gulags framställning i skolböcker 1970-2010
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/HistoriaSammanfattning : ”Min farfar pratade inte om det han var med om i Stalins Gulagläger om man inte pressade honom.” Detta skriver historikern Anton Weiss-Wendt om sin farfar, Helmut Weiss, som förlorade 20 år av sitt liv i Gulag. Den här historien och fler därtill, kände världen inte till. LÄS MER
4. Fjorton år gammal kom grabben i fängelse : En mikrohistorisk studie över ett barns livsberättelse från Gulag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : .... LÄS MER
5. Om detta ska de kunna : Två kvalitativa intervjustudier om historielärares erfarenheter kring att undervisa om folkmord efter läroplansreformerna 2011 och vilka betydelser deras olika urval kan få
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and analyze how swedish history teachers teach about genocide and to find out if the introduction of the new curricula in 2011 has caused any changes in the planning and implementation of their teaching methods. The essay, which consists of two sub-studies, have been inspired Niklas Ammerts study Om vad och hur ’må’ ni berätta? The theoretical starting points have been the didactic triangle and the use of history. LÄS MER