Sökning: "Gabriella Hall"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Gabriella Hall.

  1. 1. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER

  2. 2. Kan minus bli positivt?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Gabriella Hamilton; Anna Landberg; [2016]
    Nyckelord :reporänta konsumtionsfunktion konsumtionsteori inkomsteffekten substitutionseffekten; Business and Economics;

    Sammanfattning : I denna uppsats har en ekonometrisk analys utförts för att undersöka räntans effekt på konsumtionen i Sverige mellan åren 1995-2016. En del av fokusen har legat på de låga räntenivåerna sedan 2009 och den rådande negativa reporäntan. LÄS MER

  3. 3. Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofia Fris Åsum; Angelica Gustafsson; Matilda Hall; [2014-08-26]
    Nyckelord :bandwagon-effekten; e-word-of-mouth; konformitet; friendvertising; identitetsskapande; marknadsföring; produsage; reklam; reklamfilmer; sociala medier; uses and gratifications; viral marknadsföring; word-of-mouth;

    Sammanfattning : Titel: Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela Författare: Sofia Fris Åsum, Angelica Gustafsson och Matilda Hall Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2014 Handledare: Gabriella Sandstig Sidantal: 61 sidor inklusive bilagor Antal ord: 17 953 Syfte: Att undersöka unga vuxnas förhållningssätt till friendvertising Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fem fokusgruppsintervjuer Huvudresultat: Resultatet visar att den undersökta gruppen unga vuxna har ett positivt förhållningssätt till tillvägagångssättet friendvertising, men att det är komplext. De anser att friendvertising är effektivt, att det har större påverkan än traditionell reklam, att filmerna skapar starka känslor samt att personer som delar friendvertisingmaterial blir volontärer för varumärket i fråga. LÄS MER