Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Suicidnära patienters upplevelse av omvårdnad : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Hanna Alsén; Ella Schiebe; [2023]
    Nyckelord :Suicidal; Patients; Experience; Suffering; Nursing care; Suicidnära; Patienter; Upplevelse; Lidande; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund  Suicid orsakar stort lidande och är ett folkhälsoproblem. Sjuksköterskan har en viktig funktion i mötet med den suicidnära patienten. Genom att studera patienternas egna upplevelser kan omvårdnaden utformas till deras fördel. LÄS MER

  2. 2. Dansundervisning i ämnet idrott och hälsa : en studie om elevers kunskap, attityder och inställning till dans i idrottsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hanna Alsén; [2012]
    Nyckelord :Dance; education; Physical education; students; school; Dans; undervisning; elever; idrott och hälsa; skolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka och analysera elevers kunskap och inställning till dans idrottsundervisningen. Frågeställningar: Vad har elever i åk 9 för erfarenhet från dansmomentet i idrottsundervisningen? Skiljer sig inställningen och attityden till dansmomentet mellan pojkar och flickor i åk 9? Vilka är elevers uppfattningar om dansens effekter? Vad kan eleverna om dans? Vad har elever i åk 9 för attityd till dans som fenomen? Metod: Totalt har åtta semistrukturerade intervjuer genomförts med elever, fyra flickor och fyra pojkar i åk 9. LÄS MER

  3. 3. Varför dans? : Idrottslärares syn på dans i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hanna Alsén; [2011]
    Nyckelord :Dans; skolan; idrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka fyra idrottslärares syn och inställning till dansmomentet i idrottsundervisningen på högstadiet, samt att se hur detta påverkar mängden undervisningstimmar i dansmomentet. Frågeställningar - Hur påverkar inre faktorer, som lärarens intresse och kunskap i dans, deras undervisning? - Vilka är de yttre faktorer som påverkar dansundervisningen? - Hur tolkar idrottslärarna dansmomentets beskrivning i kursplanerna Lpo 94 och Lgr 11? Hypotes Min hypotes är att det används lite dans i undervisningen, med lite menar jag upp till tio lektionstillfällen per läsår. LÄS MER