Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns inflytande i förskolans planerade undervisning : En kvalitativ studie som synliggör förskollärares perspektiv på möjliggörande av barns inflytande i planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Drugge; Hanna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Barns inflytande; Planerad undervisning; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Bernsteins teori; Maktpositioner; Klassifikation; Inramning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur maktpositioner som kommer till uttryck i förskollärares berättelser om barns inflytande får betydelse i planerad undervisning. Följande forskningsfrågor har utformats baserat på studiens syfte: Hur talar förskollärare kring sitt arbete med barns inflytande i planerad undervisning? samt Hur konstruerar förskollärare barns inflytande och hur förstås det med utgångspunkt i klassifikation samt inramning? Studien tar avstamp i socialkonstruktionism samt Bernsteins teori om makt och kontroll. LÄS MER

  2. 2. Är kompetensöverskridanderegeln, 8 kap. 42 § aktiebolagslagen, avtalsrätt eller bolagsrätt? : En utredande analys

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Gabriel Yaakob; Hanna Drugge; [2021]
    Nyckelord :Associationsrätt; avtalsrätt; bolagsrätt; kompetensöverskridanderegeln; aktiebolagslagen; 8 kap. 42 § ABL;

    Sammanfattning : Kompetensöverskridanderegeln i 8 kap. 42 § aktiebolagslag (2005:551) (ABL) reglerar behörighets- och befogenhetsöverskridande av styrelse, VD och den särskilda firmatecknaren. Paragrafen innehåller fyra regler vilka är uppdelade på två stycken. LÄS MER

  3. 3. Konstruktionen av "ensamkommande barn" i regional media : en diskursanalys av representationer, i ljuset av "flyktingkrisen" 2015

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Wennerhov; [2017]
    Nyckelord :Unaccompanied children; construction; representation; media; discourse analysis; Ensamkommande barn; konstruktion; representation; media; diskursanalys;

    Sammanfattning : Author: Hanna Wennerhov Title: The construction of “unaccompanied children” in regional media – a discourse analysis of representation, in the light of the “refugee crisis” 2015 [Translated title] Supervisor: Barzoo Eliassi Assessor: Ulf Drugge The purpose of this study was to problematize how unaccompanied children were depicted in news articles in regional media, in the light of the so called “refugee crisis” of 2015. 18 news articles concerning unaccompanied children have been analysed from a social constructive perspective, using discourse theory, the concept of representation and Michel Foucault’s perspective on power. LÄS MER