Sökning: "Hur skapas ett samhälle"

Visar resultat 6 - 10 av 580 uppsatser innehållade orden Hur skapas ett samhälle.

  1. 6. Skapa rörelse : En studie i underhållningsdesign och dekor som rör på sig.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hanna Gunséus; [2024]
    Nyckelord :Entertainment design; Moving props; Product Engineering Design; Animatronics; Design principles; Underhållningsdesign; Rörlig dekor; Teknisk Design; Animatronics; Designprinciper;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet genomfördes på ett företag som tillverkar dekor till nöjesindustrin ex. nöjesparker och eventbyråer. I dagsläget tillverkar företaget stillastående dekor, men har en vision att i framtiden bygga in olika sorters rörelser. LÄS MER

  2. 7. Sociala relationer i spelvärlden : En kvalitativ intervjustudie om sociala relationer av Offline- och Online-gaming

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Niklas Wesser; Douglas Andersson; [2024]
    Nyckelord :Gaming; Sociala relationer; Offline-gaming; Online-gaming;

    Sammanfattning : Denna studie använder sig av en kvalitativ intervjumetod där åtta intervjuer analyserades för att undersöka sociala relationer av offline- och online-gaming. Syftet är att studera vilka behov människor som har erfarenhet eller har haft tidigare erfarenhet inom offline- och online-gaming uttrycker uppfyllas genom användningen av offline- och online-gaming, samt söka en bättre förståelse för hur sociala relationer skapas genom offline- och online-gaming och vilken inverkan den kan ha socialt på människor i den fysiska världen enligt intervjupersonerna. LÄS MER

  3. 8. Agilitet är inte alltid agilt : Går det att skapa AVAM – Audio Visuell Agil Model?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Hermansson; [2024]
    Nyckelord :Agila arbetsmetoder; projektledning; hybridmodeller; effektivitet; reklamfilmsproduktion;

    Sammanfattning : Agila modeller och metoder har funnits länge i många branscher, så även reklamfilmsproduktion. Inom audiovisuell produktion i allmänhet och reklamfilmsproduktion i synnerhet finns det en tro på att ett visst system gör arbetssättet agilt. Agilitet är dock inte alltid agilt. LÄS MER

  4. 9. Barns röster i en digitaliserad värld.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carl Hedin; Tommy Henriksson; [2023-12-07]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Digital kultur; Digitalisering; Digitala artefakter; Medieanvändning; Barndomssociologi; Fritidshemmet; Elevers digitala intressen; Praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks elevers digitala intressen ur ett barndomssociologiskt perspektiv med stöd i teorier om praktikgemenskaper. Syftet med undersökningen är att lyfta barns perspektiv på hur vad deras digitala intressen kan erbjuda i form av sociala verktyg. LÄS MER

  5. 10. Människors upplevelse av att leva med bipolär sjukdom : En kvalitativ analys av självbiografier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sarah Kristoffersson; Mia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :bipolar disorder type 1; autobiography; bipolar disorder type 2; bipolar disorder and biography; bipolär sjukdom typ 1; självbiografi; bipolär sjukdom typ 2; bipolär sjukdom; biografi;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna uppsats är att analysera hur människor med bipolär sjukdom upplever att deras sjukdom påverkar deras livkvalitet. Vårt andra syfte är att analysera hur hur människor med bipolär sjukdom upplever insatserna de mottagit från socialtjänsten och Försäkringskassan. LÄS MER