Sökning: "Hur skapas ett samhälle"

Visar resultat 21 - 25 av 580 uppsatser innehållade orden Hur skapas ett samhälle.

  1. 21. Mening och meningslöshet : En analys av Albert Camus romaner Främlingen och Pesten som underlag för samtal om psykisk ohälsa

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentin Andrijevic; Madeleine Petersdotter Svensson; [2023]
    Nyckelord :Albert Camus; Existentialism; Absurdism; Psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är dels att undersöka existentialistiska och absurdistiska drag i Albert Camus romaner Främlingen och Pesten, dels undersöka hur Camus väljer att beskriva och framställa huvudkaraktärerna i respektive roman, dels analysera existentialismen och absurdismen i anslutning till de båda verken och hur dessa kan användas som redskap för att belysa problematiken kring psykisk ohälsa bland unga. En textanalys tillämpades på två romaner av Albert Camus Främlingen och Pesten. LÄS MER

  2. 22. Den fria leken : Pedagogers förhållningssätt till begränsningar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sejla Huseinbasic; Ajla Kovacevic-Jareb; [2023]
    Nyckelord :Begränsning; Foucaults maktteori; fri lek; förbjuden lek; lek; pedagogernas förhållningssätt; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Arbetet vilar på en kvalitativ metod där studiens syfte är att undersöka pedagogernas förhållningssätt till begränsningar i den fria leken.  Vi har utfört intervjuer med olika pedagoger i förskolans verksamhet för att få en större inblick på vad som kan begränsa barnens fria lek och hur pedagogerna förhåller sig till de begränsningar som uppstår. LÄS MER

  3. 23. ”Ska vi vara inne eller ute?” : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser om den fysiska miljön och personaltätheten i förskolan i relation till barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Andersson; Josephine Malmgren Jensen; [2023]
    Nyckelord :barngrupp; fysisk miljö; lärande; personaltäthet; utveckling; yta;

    Sammanfattning : Abstrakt   Stora barngrupper i förskolan är något som alltmer visas på media, och betraktas vara ett samhällsenligt problem av många. Stora barngrupper i förskolan är ett område där det inte finns så mycket forskning om kopplat till lärande och utveckling. Vilket skapade undersökningens problemområde. LÄS MER

  4. 24. Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Nilsson; Tobias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Extra anpassningar; Lärarperspektiv; Språklig tillgänglighet; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Nilsson, M. & Nilsson, T. (2023). Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 25. Tidiga förhör som bevisning i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Bergh; [2023]
    Nyckelord :Tidiga förhör; Juridik;

    Sammanfattning : Samhället är ständigt under utveckling utifrån flertalet hänseenden. Tekniken utvecklas och moderniseras och skapar nya möjligheter på flertalet sätt. Bland annat skapas nya möjligheter till att effektivisera brottsutredningar samt det processrättsliga förfarandet. LÄS MER