Sökning: "Elevers digitala intressen"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Elevers digitala intressen.

  1. 1. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  2. 2. Digital kontra analog skönlitteratur : Vilket format främjar eleversläsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arta Peci; [2024]
    Nyckelord :Läsutveckling; läsmotivation; läsengagemang; lärarens roll;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska effekterna av digitala och analoga skönlitterära texter påelevers läsutveckling, samt svensklärarnas och elevernas uppfattningar om dessa format. Dehuvudsakliga målen är att förstå varför deltagarna tror att analoga eller digitala texterförbättrar elevers läsutveckling och att identifiera likheter och skillnader i deras erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Barns röster i en digitaliserad värld.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carl Hedin; Tommy Henriksson; [2023-12-07]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Digital kultur; Digitalisering; Digitala artefakter; Medieanvändning; Barndomssociologi; Fritidshemmet; Elevers digitala intressen; Praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks elevers digitala intressen ur ett barndomssociologiskt perspektiv med stöd i teorier om praktikgemenskaper. Syftet med undersökningen är att lyfta barns perspektiv på hur vad deras digitala intressen kan erbjuda i form av sociala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Meningsfull fritid - enligt vem? : En kvalitativ studie grundad ur elevers perspektiv av meningsfull fritid inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Clara Johansson; Maja Sunesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; meningsfull fritid; elevers perspektiv; delaktighet; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Meningsfull fritid är ett centralt begrepp i fritidshemmets verksamhet och berör i hög grad eleverna, då det är deras fritid som det handlar om. Trots det, samt att elevernas intressen och behov ska styra verksamheten, finns förhållandevis lite forskning om meningsfull fritid som belyser elevers perspektiv inom fritidshemsverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lövgren Emma; Bergenhill Jennifer; [2023]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; fritidshem; läsfrämjande arbete; litteratur; läsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER