Sökning: "Jämställdhetsuppdrag"
Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade ordet Jämställdhetsuppdrag.
11. Alla är olika men lika bra : En studie om genus och jämställdhet – inom de estetiska ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I förskolan ska varje barn ges samma möjligheter till utveckling, lärande och lek, oavsett könstillhörighet. Vi har ändå kunnat se att barn ges olika möjligheter på grund av sitt kön, och att detta är som tydligast inom de estetiska ämnena. LÄS MER
12. Jämställdhet som mångtydig samstämmighet - En diskursteoretisk analys av skolaktörers framställningar av den svenska skolans jämställdhetsuppdrag
Master-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : In Sweden, the concept of gender equality is presented as a self-evident and self-explanatory collective goal that is rarely further examined or questioned. Based on the assumption that concepts of gender equality, supposedly self-evident, actually subsume different meanings, the aim of this study was to examine how political players and school authorities articulate the concept of gender equality and the subsequent task of the Swedish school system to achieve said impartiality. LÄS MER
13. Jämställdhet och könsmönster i klassrummet : En kvalitativ studie om jämställdhet i SO-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Jämställdhet är ett ämne som enligt Skolverkets syfte i samhällskunskap ska bidra till en förståelse för människors olika livsvillkor och betydelsen av jämställdhet i samhället. Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka grundskollärares praktiska jämställdhetsuppdrag i årskurs 3. LÄS MER
14. Jämställdhet i förskolepraktiken- Något självklart och enkelt? : En kvalitativ studie av Förskollärares uppfattningar om deras arbete med jämställdhetsuppdrag i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Jämställdhetsarbetet i förskolan behöver vidareutvecklas för att motverka könsstereotypa könsmönster. Förskollärarnas medvetenhet sätts i fokus och anses väsentligt för att denna utveckling ska kunna ske. Förskollärares egna uttalanden gällande deras eget arbete med jämställdhet i förskolan, behandlas i denna studie. LÄS MER
15. Förskolans inomhusmiljö ur ett normkritiskt perspektiv : En kvalitativ intervju- och observationsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Miljön i förskolan är en viktig del för barns förståelse för sin omvärld, därför bör miljön vara utformad för att främja dess lärande. Men också vara anpassad för alla barnen, en förskola för alla. LÄS MER