Sökning: "Jämställdhetsuppdrag"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade ordet Jämställdhetsuppdrag.

  1. 16. Likhetsideal och särartspraktik : en intervjustudie om rektorers förståelse av grundskolans jämställdhetsuppdrag

    Magister-uppsats,

    Författare :Ida Legnemark; [2020]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; diskurs; rektorer; grundskola;

    Sammanfattning : Trots att grundskolan sedan länge har haft ett uttalat ansvar att verka för jämställdhet finns det uttryck för bristande jämställdhet bland annat i elevers kunskapsresultat, i läromedel och i de sociala relationerna i skolan (Wernersson 2010; Eilard 2009; Gillander Gådin & Stein 2017). Mot bakgrund av detta är det angeläget att undersöka hur rektorer förstår läroplanens jämställdhetsuppdrag. LÄS MER

  2. 17. Att främja jämställdhet och motverka könsmönster -En forskningsöversikt som belyser lärares utmaningar med värdegrundsuppdraget i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Albrektsson; Moa Helgesson; [2019]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; könsmönster; lärare; normer; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett av lärares komplexa uppdrag i arbetet med värdegrunden mer specifikt; uppdraget att främja jämställdhet och motverka könsmönster. 2018 reviderades läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11). Syftet var att förtydliga lärares jämställdhetsuppdrag. LÄS MER

  3. 18. ”Ingen har längre tid att vårda en sjuk anhörig hemma!” : En jämförande undersökning av diskursen och jämställdhetsperspektivet i läroböcker i geografi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ellen Källback; [2019]
    Nyckelord :lärobok; jämställdhetsuppdrag; skolgeografi; genus; diskursanalys;

    Sammanfattning : Med en genusteoretisk och kritisk diskursanalys ämnar undersökningen granska två geografiläroböcker för de högre årskurserna i grundskolan. Syftet är att undersöka vilka representationer om verkligheten som når elever genom geografiläroböckers diskurser och i vilken grad elever ges möjlighet att identifiera sig med innehållet oavsett vilket kön de tillskriver sig. LÄS MER

  4. 19. Kvinnor och män i läroböcker : En litteraturstudie av hur kvinnor och män porträtteras i läroböcker

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Linda Brink; [2019]
    Nyckelord :Samhällskunskap Pedagogik Läroböcker Genus Porträttering Representation Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har ett jämställdhetsuppdrag som är förtydligat i skolans styrdokument och det påverkar hela skolans verksamhet. Undervisningen och valet av läromedel ska vara i riktlinje med skolans jämställdhetsmål och skolans värdegrund. LÄS MER

  5. 20. "Ska man veta det så här på rak arm?" : En studie om förskollärares syn på arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Wikström; Erika Andersson; [2019]
    Nyckelord :Jämställdhetsuppdrag; Traditionella könsmönster; Ramfaktor; Förskola; Möjligheter; Hinder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ramfaktorteorin synliggöra möjligheter och hinder i förskollärares arbete med förskolans jämställdhetsuppdrag, med specifikt fokus på attmotverka traditionella könsmönster. Frågeställningar som ska besvaras berör hur förskollärare beskriver sitt arbete med att motverka traditionella könsmönster men ocksåvilka ramfaktorer som möjliggör restpektive hindrar arbetet. LÄS MER