Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mötet mellan empati och digitalisering i socialt arbete : Möjligheter och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Johanna Henriksson Hansson; Isabelle Adolfsson Bergström; [2024]
    Nyckelord :empathy; digitalization; compassion fatigue; compassion satisfaction; social work;

    Sammanfattning : The convergence of empathy and digitalization has become a focal point of exploration in society. As traditional modes of interaction evolve in the face of technological advancements, the interplay between human empathy and the digital world unfolds in intricate ways. LÄS MER

  2. 2. Lexikala drag i elevtexter : En jämförande studie av elever utan och i lässvårigheter i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Adolfsson; Johanna Ek; Frida Lundin; [2018]
    Nyckelord :Lexikal nivå; skrivande; läsförmåga; elevtexter; elever utan och i lässvårigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra karakteristiska drag på lexikal nivå i narrativa texter skrivna av elever utan lässvårigheter samt likheter och skillnader på lexikal nivå mellan texter skrivna av elever utan och i lässvårigheter. Att undersöka skrivande på lexikal nivå hos elever utan lässvårigheter i jämförelse med elever i lässvårigheter är angeläget mot bakgrund av att både den språkliga förmågan och läsförmågan (däribland den lexikala kunskapen) utgör centrala komponenter i skrivandet. LÄS MER

  3. 3. ”TABU. SCHH!” En analys av diskursen kring menstruation i sportmedia under 2016

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Josefin Björnvik; Johanna Agnar; Julia Adolfsson; [2017-02-15]
    Nyckelord :Tabu; mens; sport; mediediskurs; normativ femininitet;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 19468 Nyckelord: Tabu, mens, sport, mediediskurs, normativ femininitet Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur diskursen kring menstruation såg ut under 2016. För att uppfylla syftet besvaras följande frågeställningar; (1) Hur mycket skrivs om menstruation, i anslutning till sport?, (2) I vilka sammanhang skrivs det om menstruation? och (3) På vilket sätt skildras menstruation i sportmedia? Teori: Genusteori, normativ femininitet, diskursteori Metod: För att uppfylla vårt syfte genomförs en tvåstegsanalys. LÄS MER

  4. 4. The Power of the Palestinian Landscape : An exploratory study of the functions of power using aerial image interpretation

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Johanna Adolfsson; [2016]
    Nyckelord :Landscape; Foucault; Orientalism; Power; the West Bank; Palestine; image interpretation;

    Sammanfattning : The Palestinian region is changing rapidly, with both economic and cultural consequences. One way of approaching this very political process is thru the concept of landscape. LÄS MER

  5. 5. Skolplacering för grundsärskolans elever : var och hur genomför eleverna sin obligatoriska skolgång?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Adolfsson Gunnarsson; Karin Doyle; [2016]
    Nyckelord :Grundsärskola n; grundsärskoleelever; kursplan; obligatorisk skolgång; skolplacering; särskola; särskoleelever; timplan; träningsskoleelever;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka grundsärskoleelevers skolplacering. Vårt syfte är att undersöka vad en skolgång i grundsärskolan idag, i praktiken kan innebära för eleven, med avseende på skolplacering, och vårt mer preciserade syfte är att undersöka elevers skolplacering i grundsärskolan, avseende kursplanstillhörighet, elevens fysiska placering och skolans organisation. LÄS MER