Sökning: "Karin Lnu"
Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden Karin Lnu.
1. Förskollärares strategier för inträde i barnens fria lek : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om deras roll i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar kring den process som utgör deras deltagande i barnens fria lek. Frågorna som ställts är vilka strategier förskollärare anser vara gynnsamma kontra inte gynnsamma när de ska träda in i barnens fria lek. LÄS MER
2. Identitätsbildung, soziale Beziehungen und Lebensweg in Hermann Hesses Roman Peter Camenzind.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This literary study examines Hermann Hesse's Peter Camenzind from a social psychological perspective. The focus is on examining the protagonist's personal changes as a result of influences by important relationships. LÄS MER
3. Sjuksköterskestudenters och nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av att arbeta i palliativ vård. En kvalitativ litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrunden tar upp tidigare forskning som visar att det palliativa vårdbehovet ökar världen över. Palliativ vård ges till patienter där kurativ behandling inte längre fyller sitt syfte. Vårdformen är komplex och utgår från de fyra hörnstenarna: symtomlindring, teamarbete, kommunikation/relation och närståendestöd. LÄS MER
4. Behandling med viltrepellent i tallföryngringar – påverkan på betesfrekvens och biologisk mångfald
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)Sammanfattning : Skogsbruket förlorar årligen 1,25 miljarder kronor till följd av viltbetesskador på tallungskog. Betesskadorna orsakar försämrad kvalitet på virket, minskad tillväxt och ökad plantmortalitet. Vidare ses en artfattigare skog i Sverige på grund av viltets bete. LÄS MER
5. Digitala verktyg i SO-undervisningen : Lärares uppfattningar om effekter på elevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Digitala verktyg får en ökad spridning i samhället och läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) förespråkar en ökad användning av digitala verktyg i undervisningen. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i SO-undervisningen, samt vilka effekter digitala verktyg har på elevers engagemang och lärande sett ur ett lärarperspektiv. LÄS MER