Sökning: "Kvantitativ studie två variabler"

Visar resultat 1 - 5 av 187 uppsatser innehållade orden Kvantitativ studie två variabler.

  1. 1. SAMBAND MELLAN SELF-EFFICACY FÖR ATT TA SIG UPP FRÅN GOLVET OCH FALLRÄDSLA : En kvantitativ studie med personer över 65 år

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Reed; Johanna Nygren; [2024]
    Nyckelord :Att ta sig upp; beteende och beteendemekanismer; fallolyckor; fysioterapi; känslor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fall fortsätter vara ett stort problem hos äldre personer och studier visar att fallrisk kan öka om man är rädd för att falla. Att inte kunna ta sig upp från golvet efter fall ökar skador och är en indikation av för tidig död. LÄS MER

  2. 2. Ägarkoncentration och earnings management : En kvalitativ studie som undersöker sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management i svernska börsnoterade bolag.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maja Johansson; Helene Schramm; [2024]
    Nyckelord :Earnings management; ägarkoncentration; ägarstruktur; den modifierade Jones modellen; Agency theory;

    Sammanfattning : Titel: Ägarkoncentration och earnings management i svenska börsnoterade bolag.  Nivå: Kandidat Författare: Maja Johansson och Helene Schramm  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari 2024 Syfte: Att undersöka det potentiella sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management bland företag noterade på den svenska börsen. LÄS MER

  3. 3. Mikroinfluencers och produktengagemang- En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ruth Landström; Oscar Syrén; Olle Wallinder; [2024]
    Nyckelord :Influencer marketing; mikroinfluencers; engagemangsnivå; trovärdighet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Mikroinfluencers och produktengagemang: En kvantitativ undersökning av trovärdighetens påverkan på köpprocessen Seminariedatum: 2024-01-10 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ruth Landström, Oscar Syrén, Olle Wallinder Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Influencer marketing, mikroinfluencers, engagemangsnivå, trovärdighet Syfte: Syftet med denna studie är att, genom kvantitativ forskningsmetod, öka förståelsen för vikten av en influencers uppfattade trovärdighet beroende på influencerns storlek och den kommunicerade produktens karaktär. Frågeställning: Är den trovärdighet som mikroinfluencers besitter viktigare för hög- än lågengagemangsprodukter i samtliga steg av köpprocessen? Teoretiskt ramverk: Det teoretiska ramverket är utformat för att analysera och diskutera, men även acceptera eller förkasta de fem hypoteserna. LÄS MER

  4. 4. Efterfrågan av frivillig revision i mikrobolag : En kvantitativ studie om efterfrågan på revision baserat på en undersökning av företagens karaktärsdrag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anni Andersson; Mary Dehlin; [2023]
    Nyckelord :Avskaffad revisionsplikt; frivillig revision; efterfrågan revision; karaktärsdrag; Retriever business; principal-agent teorin; intressentteorin; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Studien tog avstamp i revisionsreformen 2010, som har inneburit att företag under satta gränsvärden frivilligt kunde välja revision eller avstå revision. Syftet med studien var att undersöka efterfrågan på revision hos mikrobolag genom en kvantitativ undersökning av dess karaktärsdrag. LÄS MER

  5. 5. Det lilla nordiska pusslet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Petterson; Hugo Rydberg; Marcus du Hane; [2023]
    Nyckelord :SEO; nyemission; underavkastning; abnormal; avkastning; window of opportunity; småbolag; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Det lilla nordiska pusslet - En studie om långsiktig underavkastning efter nyemission Seminariedatum: 01/06-2023 Kurs: FEKH89 - Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 Högskolepoäng. Författare: Andreas Petterson, Hugo Rydberg, Marcus du Hane Handledare: Göran Anderson Nyckelord: SEO, nyemission, underavkastning,, abnormal avkastning, window of opportunity, småbolag Frågeställningar: Uppmäter nordiska småbolag som genomför nyemission underavkastning på lång sikt i förhållande till ett jämförelseindex? Vilka variabler kan identifieras som förklarande för den möjliga underavkastningen under den valda tidsperioden? Syfte: Studiens syfte är att huvudsakligen undersöka om det förekommer underavkastning för företag som genomför nyemissioner på First North respektive NGM. LÄS MER