Sökning: "Långsiktigt lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 112 uppsatser innehållade orden Långsiktigt lärande.

  1. 6. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Storm; [2023]
    Nyckelord :Metakognition;

    Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER

  2. 7. Att skapa en världsledande hållbarhetsanpassad verksamhetsstyrning. En empirisk fallstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Bång Holgersson; Erik Blomgren; [2022-09-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag står organisationer inför stora hållbarhetsrelaterade utmaningar. Dessa utmaningar kräver att organisationer lyckas integrera hållbarhet i övergripande strategi och verksamhetsstyrning för att förbli konkurrenskraftiga. LÄS MER

  3. 8. NÄRVARANDE, UNDVIKANDE, UTVECKLANDE - Konflikthanterande ledares strategier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Jimmy Lanängen; [2022-05-03]
    Nyckelord :Konflikthantering; the managerial grid model; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att bidra till en djupare förståelse för vad det är som gör att ledare antingen själva tar tag i en konflikt och hanterar den alternativt inte tar tag i den, utan lämnar den till medarbetarna själva att hantera. Analys görs genom att utvärdera hur ledarna i studien rör sig inom the managerial grid model, och på så sätt kan också ett bidrag till ökad förståelse för själva modellen ges. LÄS MER

  4. 9. Övergång, en stadig bro eller en tunn röd tråd? : En intervjustudie om barns övergång mellan förskola och förskoleklass sett ur ett organisatoriskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Carin Aaro; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; Barn; förskollärare; lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i barns övergångar från förskolan till förskoleklassen med fokus på det organisatoriska perspektivet. De två skolformerna ska samverka och utbyta information om barnens utveckling och lärande i syfte att främja progression i ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Förbättring genom utveckling, implementering & integrering av systematiskt strategiarbete : Ett förbättringsprojekt inom den innovationsstödjande organisationenUU Innovation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Alva Eklund; [2022]
    Nyckelord :Development; Innovation; Improvement; Organisation; Potential; Processes; Strategy; Success; Systematic approach; Value creation; Framgång; Förbättringsarbete; Förbättringspotential; Innovation; Organisation; Organisationsutveckling; Processer; Strategiarbete; Systematik; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar ett kandidatexamensarbete i samarbete Uppsala universitets (UU) innovationsstödjande enhet UU Innovation (UUI), där syftet varit att i ett förbättringsprojekt ta fram ett implementeringsförslag för förbättring av deras strategiarbete. Vid implementering ska förbättringsförslaget hjälpa UUI integrera ett processbaserat systematiskt arbetssätt. LÄS MER