Sökning: "Långsiktigt lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden Långsiktigt lärande.

  1. 21. Hur elever påverkas av att arbeta med multimodala arbetssätt i ämnet engelska : - en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Ryttberg; Dante Hallbäck; [2021]
    Nyckelord :Engelska språkinlärning; multimodala arbetssätt; utomhuspedagogik; motivation; villighet att kommunicera VAK .;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanfatta och analysera forskning kring hur lärare kan använda multimodala arbetssätt för att stötta elevers muntliga kommunikation i engelska, och mer specifikt, att besvara frågeställningen: Hur kan lärare använda multimodala arbetssätt i sociala samspel för att motivera elevernas muntliga kommunikation i engelska inomhus och utomhus i skolan? För att besvara frågeställningen och uppnå studiens syfte har vi systematiskt tagit fram, analyserat och sammanställt vetenskapliga studier om multimodala arbetssätt, motivation till att lära sig ett språk och talängslan samt utomhuspedagogik.   Vårt resultat visar på att när lärare använder sig av multimodala arbetssätt gynnar detta elevers motivation till engelskinlärning, minskar talängslan vid muntlig kommunikation och främjar språkinlärningen. LÄS MER

  2. 22. Hållbar utveckling i förskolan : En studie om hur förskollärare uppfattar och undervisar i hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Sandgren; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka hur förskollärare ser på begreppet hållbar utveckling, vad det innebär för dem och hur de undervisar i ämnet i förskolan. De frågeställningar studien utgått från är följande: - Hur definierar förskollärare begreppet hållbar utveckling?- Hur arbetar förskollärare med undervisning av hållbar utveckling? Det teoretiska perspektiv som studien utgått från är det sociokulturella perspektivet som menar att barns lärande sker i socialt samspel med andra barn och vuxna i en kulturell kontext. LÄS MER

  3. 23. Avvikelsehantering en isolerad händelse eller en del av ständiga förbättringar : En studie av avvikelsehanteringen i en kommuns egenregi verksamheter inom LSS 9:9

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Heidi Stapf Ekström; [2020]
    Nyckelord :Deviation control; quality culture; communication and organizational learning; Avvikelsehantering; kvalitetskultur; kommunikation och organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Enligt SOFS 2011: 9 ska kommuner ha ett kvalitetsledningssystem, detta ska generera kunskap och utveckling inom organisationen och respektive förvaltning. En del av denna utveckling, och således kvalitetssäkringen, är arbetet med avvikelsehantering inom de verksamheterna som bedrivs, både inom kommunen och i de av kommunen upphandlade verksamheter. LÄS MER

  4. 24. Implementering av Lean Produktutveckling

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Muzaffer Arpacik; Linus Jensen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens arbetsmarknad som blir allt mer global och digitaliserad med många olika forskningsområden som blommar och utvecklas snabbt i en accelererande fart, duger det inte bara att ha en affärsidé för att kunna lyckas på marknaden. För att lyckas på marknaden så krävs det även ramverk för hur man går från ”idén på ritbordet” till en färdig produkt eller tjänst så snabbt och effektivt som möjligt, samtidigt som kostnaderna hålls nere. LÄS MER

  5. 25. En bättre version av mig själv : En intervjustudie om upplevelser av självledarskap

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Larsson; [2020]
    Nyckelord :självledarskap; personlig utveckling; livsförändring; konsumism; biografiskt lärande;

    Sammanfattning : Den klassiska ansvarsfördelningen i organisationer decentraliseras i takt med att arbetsmarknaden hårdnar. Det har skapat ett ökat behov av ansvarstagande medarbetare. Individen pressas också av kapitalistiska krafter till identitetsbyggande konsumtion på grund av en framväxande individualism. LÄS MER