Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inkludering börjar i oss själva

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Linda Ebbegård; Victoria Elmstedt; [2023]
    Nyckelord :inkludering inkluderande undervisning lärares förståelse systemteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien har för avsikt att att bidra med kunskap om hur skolans aktörer förstår inkludering utifrån sitt uppdrag/sin roll. Lindqvist och Nilholm (2014) samt Swärd och Reichenberg (2020) menar att inkludering och hur lärare väljer att arbeta med inkludering är mångdimensionellt. LÄS MER

  2. 2. Betygssättning i grundsärskolan En intervjustudie av några lärares erfarenheter av betygssättning i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linda Eklund; Mariette Karlsson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolans inriktning ämnen; betyg; bedömning; normalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem Under 1900-talet har många olika förändringar och försök att normalisera grundsärskolans skolform genomförts det vill säga gjort den mer lik grundskolan. Det finns idag flera inslag i grundsärskolans läroplan som återfinns i läroplanen för grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Nu ska vi läsa högt : - Utveckling av läsförståelse genom högläsning av skönlitteratur.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Qvennerstedt; Therése Swärd; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; högläsning; läsförståelsestrategier; boksamtal; undervisning i läsförståelse; hörförståelse; metakognition.;

    Sammanfattning : PISA-undersökningar har de senaste 15 åren visat på försämring av svenska elevers läsförståelse, men enligt den sista PISA-rapporten dokumenteras en viss ökning (Skolverket, 2016). Läsförståelse står i stark relation till hur elever klarar skolans mål. LÄS MER