Sökning: "Malmö högskola Lärarutbildningen kompetens"

Visar resultat 11 - 15 av 210 uppsatser innehållade orden Malmö högskola Lärarutbildningen kompetens.

  1. 11. Skola, kompetens och beteendeproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Yvette Tholander; Jessica Winberg; [2013]
    Nyckelord :Beteendeproblem; kompetens; verktyg och strategier;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilken syn på kunskap, kompetens och arbetssätt pedagoger och lärare har när de arbetar med barn och elever med ett beteendeproblem. Dessutom är syftet att ta reda på vilken hjälp och stöd pedagoger och lärare anser att ledningen ger sina anställda. LÄS MER

  2. 12. Motivation till matematik. En studie om hur några elever resonerar kring sina mål och lärarens insatser till motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Esma Basli; Bilal Krabudak; [2013]
    Nyckelord :Lärandemål; Matematik; Motivation; Motivationsvariabler; Multipla mål; Prestationsmål; Självbestämmandeteorin; Undervisningsformer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har pekat på att motiverande klassrumsmiljöer kan påverkas genom till exempel lärarens förmåga att upprätthålla god disciplin och ordning i klassen, höga ämneskunskaper, social kompetens, positiv inställning till elever och elevrespekt samt skicklighet att ge återkoppling på elevprestationer. Men frågan är hur elever upplever vilka faktorer som påverkar deras motivation i matematikämnet. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Jeppsson; Sophie Persson; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; föräldrasamverkan; kompetenser; resurser; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Jeppsson, Kristina & Persson, Sophie (2013): Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. En studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola I det här arbetet studeras hur pedagoger förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd, samt hur arbetet fungerar. LÄS MER

  4. 14. ”En isolerad ö”- sex rektorers syn på bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cia Olsson; [2013]
    Nyckelord :Bildämnets status; Bildspråk; Digitala verktyg; En skollednings perspektiv; Halvstrukturerad intervjumetod; Ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur synen på och tilltron till ämnet bild ser ut och undersöka bildämnets status. Problemformuleringen utgörs av dessa frågor: Hur ser rektorers syn på och förståelse av ämnet bild ut? Hur ser inställningen ut till den ökade digitaliseringen i ämnet bild? Hur ser rektorerna på bildämnets status? Detta undersökte jag genom en halvstrukturerad intervjumetod med sex stycken rektorer, samtliga verksamma i en och samma kommun med samma ansvarsområde. LÄS MER

  5. 15. Sex rektorers syn på specialpedagogens arbetsuppgifter i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Hörvin; [2013]
    Nyckelord :Rektor; specialpedagogens uppgifter; specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka delar i specialpedagogutbildningen som specialpedagogen får användning av när denne kommer ut och arbetar i skolan. Får specialpedagogen arbeta med det som han/hon är utbildad i eller är det något helt annat som väntar? I litteraturgenomgången behandlas områden som specialpedagogisk kompetens, specialpedagogens samarbete med rektor/lärarna samt vilka elever som har rätt till specialpedagogisk undervisning och var den bedrivs. LÄS MER