Sökning: "Malmö högskola Lärarutbildningen kompetens"

Visar resultat 16 - 20 av 210 uppsatser innehållade orden Malmö högskola Lärarutbildningen kompetens.

  1. 16. Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Jeppsson; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; föräldrasamverkan; kompetenser; resurser; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Jeppsson, Kristina & Persson, Sophie (2013): Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. En studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd. Malmö: Lärarutbildningen Malmö HögskolaI det här arbetet studeras hur pedagoger förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd, samt hur arbetet fungerar. LÄS MER

  2. 17. Vem lär lärarna?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Padma Lavigne; [2013]
    Nyckelord :kompetensutveckling för yrkeslärare; kompetensutveckling för restauranglärare; vegetarisk mat; vegetarisk à la carte mat; undervisning i vegetarisk mat;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka likriktningen inom yrkeslärares kompetens med avseende på vegetarisk kost samt att utröna på vilket sätt vegetarisk kost bör ingå inom ramarna för restaurang- och livsmedelsprogrammet med utgång kock.Studien utfördes med sex lärare och programansvariga vid restaurang- och livsmedelsprogram med hjälp av strukturerade intervjuer som spelades in och sedan transkriberades. LÄS MER

  3. 18. Surfplattan i förskolan, pedagogens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alma Johansson; Emma Larsson; [2013]
    Nyckelord :digitala verktyg; dokumentation; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagogerna på en förskola använder surfplattan som ett didaktiskt verktyg. Våra förhoppningar är att andra pedagoger ska intressera sig för den digitala utveckling som pågår inom läraryrket och utveckla sin digitala kompetens. LÄS MER

  4. 19. "Det skulle vara en gyllene väg" - Fem lärarintervjuer med fokus på ämne och språk i samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Lansheim; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; flerspråkighet; genrepedagogik; lärandemiljöer; sociokulturella perspektiv; språkinriktad undervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrunden till min studie är att i genomsnitt ungefär tjugo procent av eleverna i grundskolan har annat modersmål än svenska (Skolverket Greppa språket, 2011) och vad detta kan innebära när det gäller lärandemiljöers utformning och innehåll. Studiens syfte är att undersöka hur några lärare i skolans tidiga årskurser tänker kring flerspråkighet och kring lärandemiljöer och undervisning inriktad på utveckling av såväl språk som lärande. LÄS MER

  5. 20. "Man måste ´pleasa´ alla samtidigt"

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elin Albertsson; My Larsson; [2013]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; Arbetsförmedlare; Rekryterare; Aktörs- och strukturperspektiv; Individmöte;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tre yrkesroller där en studie- och yrkesvägledares kompetens kan appliceras. Dessa yrkesroller är studie- och yrkesvägledare inom skolväsendet, arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen och rekryterare på ett rekryteringsföretag. LÄS MER