Sökning: "undervisning i vegetarisk mat"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden undervisning i vegetarisk mat.

  1. 1. Vegetarisk mat i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om lärarnas uppleveser kring vegetarisk mat i HKK

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alexandra Rask; Sophie Arnesved; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund För högt intag av rött kött ökar risken för att drabbas av vissa cancersjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar. Internationella studier har visat att intaget av rött kött är för högt medan frukt och grönt är för litet, i förhållande till rekommenderat intag. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om upplevda hinder och möjligheter för undervisning om miljömässigt hållbar matlagning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Elisabeth Lampinen; Victoria Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Hem- och konsumentkunskap; Miljö; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbar utveckling är en angelägenhet som alla bör sträva efter att uppnå i sitt dagliga liv. Integreringen av hållbarhet i undervisning har varit föremål för flera studier och det finns utmaningar, såsom en begränsad tidsram och normativ undervisningstradition, men lärare i HKK kan stärka undervisningen genom att fokusera på matprocessen, öka kunskapen om ingredienser och synliggöra normer och värderingar i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Maria Rundström; Anna Skytt Becker; [2023]
    Nyckelord :undervisning; ungdomar; utmaningar; vokabulär; matval;

    Sammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER

  4. 4. Vad tycker DU om den vegetariska skollunchen?”.En enkätundersökning om grundskoleelevers, vårdnadshavares och lärares attityder till vegetariska respektive köttbaserade måltider i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Maja Elf; Josephine Pettersson; [2021-08-30]
    Nyckelord :Vegetarisk mat; hållbar matkonsumtion; skolmåltider; barn; attityd;

    Sammanfattning : Skolans måltider har stor potential att driva hållbarhetsarbeten i kommuner i rätt riktning. I samband med att kommuner i Sverige introducerat mer vegetariska rätter i skolmåltiden som ett sätt att minska klimatpåverkan har det mötts av motstånd från elever, vårdnadshavareoch lärare. LÄS MER

  5. 5. Hur bidrar styrdokument till kunskapsinlärning? : En studie om hur styrdokument är applicerbara i skolverksamheten.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Ingrid Hagberg; [2020]
    Nyckelord :Schools food program; vegetarian food; teaching; perceived reality; children s behavior; Skolmåltid; vegetarisk mat; undervisning; upplevd verklighet; barns beteende;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att granska styrdokument som berör den svenska skol- och måltidsverksamheten samt undersöka förutsättningarna för lärare och pedagoger att utifrån dokumentens visioner lära ut ämnet mat och miljö till skolelever. Fokus för denna studie har varit att jämföra hur statliga styrdokument faktiskt är applicerbara på barns beteende och upplevda verklighet samt vilka faktorer som är avgörande för utfallet. LÄS MER