Sökning: "Marie Sunesson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Marie Sunesson.

  1. 1. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Vad är det att vara en elev i behov av särskilt stöd? Olika synsätt på skolsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Hedrén; Rose-Marie Persson Sunesson; [2009]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; elever med särskilda behov; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Sättet att tala om elevers skolsvårigheter har över tid förskjutits från att tala om elever med behov - till elever i behov av särskilt stöd. Detta har inneburit att fokuset på elevers skolsvårigheter har varit att se ”problemet” som individbundet, till att mer gå i riktning mot att se omgivande förhållanden som de bidragande faktorerna till att elever är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. "Vi har i alla fall fått ett ansikte" : En intervjustudie kring ett samverkansprojekt mellan skola/förskola och socialtjänst

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete

    Författare :Carolina Karlsson; Britt-Marie Sunesson; [2007]
    Nyckelord :Utsatta barn; Barn som far illa; Samverkan; anmälningsskyldighet; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : Vår studie har sin grund i den komplexitet som råder kring uppmärksammandet och anmälan av barn som far illa. Syftet med vår studie har varit att öka vår förståelse för den betydelse samverkan mellan skola och socialtjänst kan ha för ett tidigt uppmärksammande av barn som misstänks fara illa. LÄS MER