Sökning: "Marine fuel"
Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Marine fuel.
1. FPGA Based Control of Multiple Electric Machines for Marine Propulsion Systems
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This master thesis addresses the control of electric propulsion motors in a marine context. The focus lies mainly on the implementation of field oriented control (FOC) in a field programmable gate array (FPGA). The hypothesis is that FPGAs provide performance advantages over microcontroller-based control solutions by enabling parallel processing. LÄS MER
2. Utbildning på alternativa drivmedel : En studie om utbildning inom ny teknik sett från en students perspektiv
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Denna studie har kartlagt vilka drivmedel som användes av svenska handelsflottans fartyg från 2016 och hur stor andel som inte var petroleumbaserad. Fokus riktades mot Linnéuniversitetets sjöingenjörsprogram där en analys av kursplaners mål samt innehåll belyste om alternativa drivmedel fanns inkluderat i utbildningen. LÄS MER
3. Propulsion efficiency with energy saving devices for vessels
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)Sammanfattning : Due to global warming, all industries must do everything they can to prevent temperature increases. In this bachelor thesis, the reader will get a description of how the marine industry is tackling the environmental problem and more precisely what a vessel can be equipped with to reduce fuel consumption. LÄS MER
4. Influence of current harmonics on the degradation of the catalyst coated membrane in PEMFC
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : Sjöfarten är idag dominerad av förbränningsmotorer som är beroende av fossila drivmedel. Elektrifiering är en av huvudstrategierna för att möjliggöra fossilfri energiförsörjning inom internationell sjöfart. LÄS MER
5. Hydrogen Fuel Cell Lifetime Simulation in Marine Applications
Master-uppsats, KTH/Kraft- och värmeteknologiSammanfattning : Maritime transportation emits about 3% of global greenhouse gas, International Maritime Organization (IMO) aims to reduce shipping’s emissions by 50% with respect to 2008 levels. Proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs) are considered among the most promising clean technologies for decarbonizing the maritime sector. LÄS MER