Sökning: "säkerhet i fordon"

Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser innehållade orden säkerhet i fordon.

  1. 1. Micromobilitet som ett verktyg för att skapa hållbara resvanor i Uppsala : Landsbygdsbornas förutsättningar för ett hållbart arbetspendlande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ronja Jungåker; [2024]
    Nyckelord :Micromobilitet; mobilitetshubbar; hållbarhet; arbetspendling; landsbygden;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka på vilket sätt micromobilitet som transportmedel kan bidra med ett komplement till arbetspendlares resvanor i Uppsala kommun, för att gå mot mer hållbara transportvanor. Studien ämnar sig till att undersöka arbetspendlares attityder för micromobilitet eftersom det är ett relativt nytt begrepp, samt vilka förutsättningar som krävs i den fysiska infrastrukturen för att underlätta för arbetspendlare att genomföra en förändring av deras transportvanor. LÄS MER

  2. 2. Undersökning av metoder för automatiserad kontinuerlig datautvinning av IoT-data för att utvinna funktioner

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Erik Järte; [2024]
    Nyckelord :IoT; user data; machine learning; visualization; data analysis; IoT; användardata; maskininlärning; visualisering; dataanalys;

    Sammanfattning : Företaget Cake har idag inte en komplett bild över hur dess fordon används. Därför samlar företaget idag upp användardata i en förhoppning om att kunna analysera denna data för att få insikter över hur dess produkter används och vad de ska satsa på i framtiden. LÄS MER

  3. 3. Multimodala varningssignaler och dess påverkan på människors tillit till självkörande fordon

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Niklas Tolf; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den ökade autonomin inom olika samhällssektorer, särskilt utvecklingen av självkörande bilar har betydande konsekvenser för samhället. Självkörande bilar erbjuder fördelar såsom minskade trafikolyckor, lägre utsläpp och förbättrad trafikflödeseffektivitet. LÄS MER

  4. 4. Data-Driven Reachability Analysis of Pedestrians Using Behavior Modes : Reducing the Conservativeness in Data-Driven Pedestrian Predictions by Incorporating Their Behavior

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :August Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Data-driven reachability analysis; Autonomous vehicles; Automated safety; Autonomous situational awareness; Datadriven nåbarhetsanalys; Autonoma fordon; Automatiserad säkerhet; Autonom situationsmedvetenhet;

    Sammanfattning : Predicting the future state occupancies of pedestrians in urban scenarios is a challenging task, especially considering that conventional methods need an explicit model of the system, hence introducing data-driven reachability analysis. Data-driven reachability analysis uses data, inherently produced by an unknown system, to perform future state predictions using sets, generally represented by zonotopes. LÄS MER

  5. 5. Ready, set, regenerate! : A design study about affecting driver behaviours through gamification elements.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Albin Qvist; Philip Johansson Subiabre; [2023]
    Nyckelord :Gamification; In-Vehicle Information Systems; IVIS; Regenerative braking; Simulator;

    Sammanfattning : The automotive industry plays a significant role in global CO2 emissions. A transition towards electric vehicles is part of the solution to lower CO2 emissions. LÄS MER