Sökning: "Matematikundervis"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Matematikundervis.
1. Laborativa material i undervisningen ur lågstadielärares perspektiv.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna uppsats handlar om lågstadielärares syn på laborativa material i matematikundervis- ningen. Syftet är att undersöka lärarens syn på användandet av laborativa material samt hur lärarna beskriver sitt arbetssätt med laborativa material i matematikundervisningen. Det för att synliggöra olika verktyg som finns till som hjälpmedel. LÄS MER
2. Utvärdering av en matematiksatsning inom geometri i förskolan En studie på en förskoleavdelning i en kommun
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att utvärdera en förskolas undervisning i matematik från 2012 till 2015, inom ämnesområdet geometri, i enlighet med en specifik matematikplattform som används i en kommun. Frågeställningar: Hur har matematikundervisningen i geometri utvecklats? Hur visar sig matematikimplementeringen i barnens dokumentation? Hur har matematikundervisningen utvecklats för barn i behov av särskilt stöd? Teori: Teori om utvärdering beskrivs och tillämpas i studien genom Programteori som använts av Lander och Giota, 2006, Pawson och Tiller, 2005 samt Vedung, 2009. LÄS MER
3. ”Vi slänger in lite kluringar ibland!” – Om hur problemlösning används i matematikundervisning.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt examensarbete var att se vad verksamma lärare anser att problemlösning är och hur de användersig utav det i sin matematikundervisning. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med både gymnasielärare ochhögstadielärare och observerat en lektion för att kunna besvara våra frågeställningar. LÄS MER
4. Matematikspråk och kommunikation
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa vår förståelse kring matematikspråk och kommunikation som verktyg i matematikundervisningen. Detta har sökts svar på genom att observera och intervjua tre stycken matematiklärare i grundskolans lägre åldrar. LÄS MER