Sökning: "Motivationens betydelse för inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Motivationens betydelse för inlärning.

  1. 1. Motivation och dess betydelse för inlärning av ett andraspråk : en forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Lindmark; Maud Schwardt; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Världen vi lever i idag blir mer och mer globaliserad och då blir samtidigt behovet av andraspråksinlärning allt viktigare. Då detta behov ökar anser vi att det bör vara intressant att undersöka vad som kännetecknar forskning om betydelsen av motivation för att lära sig ett andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Vad säger neurobiologisk forskning om motivationens betydelse för inlärning?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Sofia Forngren; [2018]
    Nyckelord :hjärna; lärande; neurobiologi; neurovetenskap; motivation; inlärning;

    Sammanfattning : Kan motivation till att lära sig gå att se genom avbildningar av hjärnan? Finns det någraneurobiologiska stöd för att det dessutom skulle kunna påverka minnesbildning? Tidigareforskning har visat att aktivering av belöningssystemet och ökade nivåer av signalsubstansendopamin kan gynna minnesbildning. I denna översiktsartikel behandlas studier som berörmotivation ur olika psykologiska aspekter och hur det påverkar det deklarativalångtidsminnet. LÄS MER

  3. 3. "Att läsa för livet liksom"

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Dahlberg; Hanna Petersson; [2016]
    Nyckelord :läsundervisning lässvårigheter critical literacy;

    Sammanfattning : AbstraktTitel: ”Att läsa för livet liksom” - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar om läsutveckling, lässvårigheter och critical literacyFörfattare: Annika Dahlberg och Hanna PeterssonTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå, 15 hpHandledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Birgitta LansheimProgram: Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Datum: 2016-05-24Förväntat kunskapsbidrag: Vår studie bidrar med tio lärares erfarenheter och uppfattningar kring läsundervisning, lässvårigheter och critical literacy. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning och lärande - praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Olin; Cecilia Petersson; [2015]
    Nyckelord :lärande; motivation; praktisk-estetiska uttrycksformer; språkstörning; stöttning; upplevelsebaserad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktGunilla Olin och Cecilia Petersson (2015). Språkstörning och lärande – praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad inlärning. Language impairment and learning – practical-aestethic activities in an informal setting. Skolutveckling och Ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  5. 5. Seniora studenters upplevelser och erfarenheter vad avser motivation, lärande och barriärer : En intervjustudie bland äldre högskole- och universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Christina Overå; [2015]
    Nyckelord :adult learners; andragogy; barriers; distance learning; motivation; older student; andragogik; barriärer; distansstudier; motivation; vuxenstuderande; äldre studerande;

    Sammanfattning : Höjd pensionsålder och ökad livslängd har medfört att fler personer arbetar allt högre upp i åldrarna. Detta faktum tillsammans med snabbare samhälls- och teknikutveckling, samt en ständig efterfråga på ny kunskap och personlig utveckling, förstärker behovet av ett livslångt lärande. LÄS MER