Sökning: "förskolan inre miljön"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förskolan inre miljön.

  1. 1. Fysisk aktivitet i förskolan : förskollärares upplevelser och deras främjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erika Månsson; [2023]
    Nyckelord :barn; fysisk aktivitet; förhållningssätt; förskola; förskolemiljö; hälsa; inlärningsförmåga; kognitiv utveckling; koncentrationsförmåga; rörelseglädje.;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag i att främja barns rörelseglädje blir allt viktigare i dagens stillasittande samhälle. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar fysisk aktivitet i sin verksamhet, vilken betydelse miljön har för att främja fysisk aktivitet samt hur de beskriver de aktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet i förskolan. LÄS MER

  2. 2. ”SE MIG FÖR DEN JAG ÄR” : Barns inkludering i den fysiska och sociala inomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Johansson; Emelie Boström; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; förskollärare; miljö; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med den fysiska och sociala miljön i förskolan, så att den blir inkluderande för alla barn. Det som undersöks i studien är vad begreppet inkludering innebär för förskollärarna, hur förskollärare arbetar och bidrar till ett inkluderande arbete i förskolan, vilken betydelse förskolans organisation har för arbetet med inkludering samt hur förskollärarna själva uppfattar barns delaktighet och inflytande i förskolans lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Handlingserbjudanden i den inre miljön på förskolan : En kvalitativ studie om den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catalina Collins; Ann-Marie Lindström; [2021]
    Nyckelord :Handlingserbjudande; förskola; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden. I vår studie har vi valt att fokusera på hur barns interaktionsmöjligheter påverkas av möblering och materialets tillgänglighet såväl som rumsstorlek. LÄS MER

  5. 5. Att följa barns intresse : En kvalitativ studie om barns inflytande och delaktighet i förskolans fysiska miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Gunnarsson; Maria Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; fysisk miljö; ramfaktorteori; organiserade och oorganiserade rum.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagogers arbete med den fysiska miljön i förskolan kan kopplas till barns inflytande och delaktighet. Centrala begrepp i studien är inflytande och delaktighet som till stor del kommer användas synonymt och i vissa fall enskilt. LÄS MER