Sökning: "NIU-students"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet NIU-students.
1. Idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling : NIU- elevens upplevelse
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att undersöka elevers upplevelse av tillgängligheten utav idrottsmiljöfaktorer som främjar talangutveckling på Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) i Stockholms län. De frågeställningar som studien besvarar är: Vilka idrottsmiljöfaktorer, som främjar talangutveckling, skattar NIU-eleverna högst och lägst? Finns det en skillnad i upplevelsen av idrottsmiljöfaktorer mellan lag- och individuella idrottare på NIU-gymnasium? Metod: Studien använder en kvantitativ ansats och datainsamlingsmetoden skedde med hjälp av en enkät. LÄS MER
2. Erfarenheter av överbelastningsskador hos elever om går nationell idrottsutbildning: ur ett sociokulturellt och psyko-socialt perspektiv : En kvalitativ tudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Svårigheter att hantera fysiska och psykiska krav som st.lls p. en idrottare som deltar i tävlingsidrott kan medföra skaderisker. Tidigare studier har påvisat flertalet riskfaktorer till överbelastningsskador så som tidigare stressorer, personlighet, psyko-fysiologiska, sociokulturella samt psyko-sociala faktorer. LÄS MER
3. Motivation för dubbla karriärer hos svenska NIU-elever : En kvantitativ studie om NIU-elevernas motivation för dubbla karriärer och balans i svenska gymnasieskolor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka Nationellt godkändaIdrottsutbildningselevernas (NIU-elever) motivation i sin idrott, akademiskmotivation och karriärmotivation samt optimal balans. Undersökningen utgårfrån följande frågeställningar: Finns det skillnader mellan NIU- elevernasmotivation beroende på idrott och kön? Finns det skillnader mellan NIU-elevernas optimala balans beroende på idrott och kön? Data samlades ingenom enkäter där totalt 81 deltagare (tjej n=31, kille n=50, lagidrott n=57,individuell idrott n=24) deltog i undersökningen. LÄS MER
4. Påverkar lärarens kompetens NIU-elevernas motivation? : En kvantitativ studie om motivationens påverkande faktorer
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och hypoteser Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan motivation och lagidrottande NIU-elevers upplevelse av skolans faciliteter, samarbetet med klubblag, lärarens kompetens, elevernas gemenskap samt elevernas individuella utveckling. Detta för att kartlägga samt vidare kunna utveckla arbetet med att motivera NIU-elever till att nå nationell elitnivå. LÄS MER
5. Ur ett psyko-socialt och sociokulturellt perspektiv- Erfarenheter av överbelastningsskador hos elever som går nationell idrottsutbildning : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : För en idrottare kan det förekomma svårigheter att hantera dem fysiska och psykologiska krav som ställs inom tävlingsidrott. Tidigare studier har påvisat olika riskfaktorer till en överbelastningsskada såsom tidigare stressorer, personlighet, psyko-fysiologiska, psyko-sociala samt sociokulturella faktorer som kan associeras till skadeuppkomsten. LÄS MER