Sökning: "pedagogers resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden pedagogers resonemang.

  1. 1. Lärmiljöers utformning : Förskollärares resonemang kring utformandet av fysiska lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Henriksson; Matilda Kärrman; [2024]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; förskola; förskollärare; fysiska aspekter; pedagogiska val;

    Sammanfattning : Inledning och syfte  Förskollärarutbildningen betonar vikten av den fysiska lärmiljön i förskolans verksamhet och arbetet med att utforma fysiska lärmiljöer som en betydande del av yrket. En tidigare kunskapsöversikt visade på en brist på nationell forskning vilket har ökat intresset för att undersöka utformningen av förskolans fysiska lärmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Olika förutsättningar med dramaundervisning i förskolan : Dramakompetenta förskollärares resonemang om möjligheter och utmaningar i dramaundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nathalie Johansson; Marina Coppola; [2023]
    Nyckelord :Drama; förskola; mångkulturell barngrupp; förutsättningar; dramapedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie riktar sig till yrkesverksamma pedagoger i förskolan. Syftet är att undersöka och analysera så kallade dramakompetenta förskollärares erfarenheter och resonemang om vilka förutsättningar drama kan ha i mångkulturella barngrupper. Med förutsättningar menas såväl möjligheter som utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; vuxenutbildning; stöd;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER

  4. 4. “Det handlar inte bara om att gå ut och springa avsig utan barnen behöver få komma till uttryck påflera 100 olika sätt utomhus” : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning omutomhusmiljön som en plats för lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Karlsson Österberg; Hanna Nathanaelsson; [2023]
    Nyckelord :förskolegårdens utomhusmiljö; undervisning; utomhusdidaktik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i landsbygdsmiljö- och stadsmiljö ser på förskolegårdens utomhusmiljö som en plats för lärande och utveckling samt vilka didaktiska överväganden och resonemang som de menar ligger till grund för genomförandet av utomhusaktiviteter på gården. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomförts. LÄS MER

  5. 5. Hur främjar leken språkutvecklingen? : Enkätstudie om pedagogers uppfattning om lekens betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Fremén Nyblom; Therese Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; språkutveckling; lek; samspel; planerad lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan, Lpfö 18 beskriver att barn har rätt att mötas i leken och lära tillsammans och Barnkonventionen hävdar att barn har rätt till lek och vara tillsammans med andra. Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om pedagogers resonemang och förhållningssätt till en språkstimulerande lekmiljö. LÄS MER