Sökning: "Nudging"
Visar resultat 36 - 40 av 236 uppsatser innehållade ordet Nudging.
36. Påverkansfaktorer vid integritetsval i en cookie-banner : Hur kunskap, situationsbetingade faktorer och gränssnitt påverkar användarnas val i en cookie-banner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : In order to improve the user experience and increase sales on the web, companies use so-called cookies to collect user data. However, cookies can be a major risk to users' privacy. Since GDPR and LEK were instituted, informed consent is now required to download cookies on users' computers. This is done through so-called cookie banners. LÄS MER
37. Mesoscale precipitation systems in the Tibetan Plateau region as represented by global reanalysis, regional downscaling and satellite data between 2001 - 2016
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : The Tibetan Plateau (TP) is one of the world’s most important water towers. Convective precipitation systems play an important role by providing freshwater for the highly densely populated downstream regions, but they can also cause hazardous floods. LÄS MER
38. Nudging mot ett hållbart investerande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSammanfattning : I takt med omställningen till ett mer hållbart samhälle har den hållbara utvecklingen prioriterats globalt bland såväl privatpersoner som finansiella aktörer. Efterfrågan på hållbara investeringar har ökat under det senaste decenniet, men problem i form av icke-transparens, greenwashing och bristande finansiell kunskap försvårar investerandet i de hållbara placeringarna. LÄS MER
39. Kan en lätt knuff få människor att fimpa rätt? - En kvalitativ observations- och intervjustudie om hur invånare i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj Fimpologi
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur invånare i Göteborg tar till sig av kommunikationsbudskap som syftar till att förändra ett specifikt beteende. Studien kommer specifikt att undersöka hur människor som befinner sig på utvalda hållplatser i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj “Fimpologi”. LÄS MER
40. Hållbart beteende : Hur nudging inom design kan användas för att främja en hållbar livsmedelskonsumtion
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Livsmedelskonsumtionen står för cirka 30% av den totala mängden koldioxid människan står för. Genom att konsumera mindre animaliska proteiner och mer proteiner från växtriket är det möjligt att minska klimatpåverkan med mer än 25%. LÄS MER