Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 760 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Språkutveckling i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Språkutveckling och lek är stora och viktiga områden i förskolans verksamhet. Förskollärare bör vara medvetna om och ha kunskap kring att arbeta med språkutveckling i stimulerande miljöer där barn känner sig trygga. LÄS MER
17. Vagheten återfinns i detaljerna : En kvalitativ studie om strategisk vaghet inom myndighetsutövning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Abstrakta ord som lycka, kvalitet och rikedom används dagligen i vardagsspråket, och vi förstår allt som oftast hur dessa ska tolkas beroende på kontexten. Svårighet uppstår dock när man försöker avgränsa dessa otydliga begrepp och definiera vad som ingår och inte ingår i dem. LÄS MER
18. SÄGER BILDEN MER ÄN TUSEN ORD? : En studie om nyanlända elevers relation till bildämnet på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om nyanländas relation till det svenska bildämnet i årskurs 7–9. Studiens empiri har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med inriktning på bemötande av språkliga utmaningar i bildämnet samt hur nyanländas relation till bildämnet påverkas av kulturell bakgrund. LÄS MER
19. "Det blev hela havet stormar" : En kvalitativ studie om polisers upplevelser av Polismyndighetens omorganisering år 2015
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den 1 januari 2015 bildades Polismyndigheten. Från tidigare 21 separata polismyndigheter och en rikspolisstyrelse bildas i stället en nationell Polismyndighet och Säkerhetspolisen. Tanken bakom denna organisationsförändring grundar sig i Statens Offentliga Utredningar. LÄS MER
20. Skolans bild av estetiska lärprocesser : En jämförande analys av skolverkets ramar för estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om läroplanens språkbruk kring de estetiska lärprocesserna har förändrats samt om utrymmet har minskat för estetiska lärprocesser. En tematisk analys har med hjälp av den didaktiska teorin kring estetiska lärprocesser gjorts av läroplanen från 1994 samt läroplanen 2011. LÄS MER