Sökning: "Nyexaminerad lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Nyexaminerad lärare.

  1. 21. EN skola för alla - eller en skola för ALLA? Dilemmat mellan likvärdig utbildning och individanpassad utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nicklas Nilsson; [2010]
    Nyckelord :likvärdig utbildning; individanpassad utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka konsekvenser den teoretiska målkonflikten/dilemmat mellan en likvärdig utbildning för alla och en utbildning anpassad efter varje individs unika behov och förutsättningar får i lärares pedagogiska verksamhet. Ett delsyfte är att jämföra hur lärarstuderande, nyexaminerade lärare och erfarna lärare upplever och hanterar dilemmat. LÄS MER

  2. 22. Student blir lärare : En kvalitativ undersökning om nyexaminerade lärarstudenters erfarenhet av att komma ut i arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Nina Mykkänen; [2009]
    Nyckelord :Newly examined teacher; induction; year of introduction; mentor; leadership.; Nyexaminerad lärare; induktion; introduktionsår; mentorskap; ledarskap;

    Sammanfattning : This paper aims to examine how the beginning of newly examined teacher’s professional life might look like and also highlight the obstacles that might occur during the induction, the time during which the student becomes the teacher. The paper also discusses what support that is available for newly examined teachers in schools concerning the possibility to have a mentor and a period of introduction. LÄS MER

  3. 23. Mentorskap mellan två lärare i skolan : upplevelser och erfarenheter av en adept och en mentor

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Maria Andersson; Annelie Harrysson; [2007]
    Nyckelord :mentor; beginning teachers; teacher; mentor; mentorskap; nyexaminerad lärare; adept;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att få ta del av en nyexaminerad lärare och en mentors erfarenheter och upplevelser av mentorskap. Metoden var att intervjua en adept och en mentor, som tillsammans hade haft en mentorskapsrelation. Intervjuerna gjordes av två personer med öppna och ostrukturerade frågor, vilket ledde till följdfrågor. LÄS MER

  4. 24. Lärares första år i yrket : The first year as a teacher

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Maria Arvidsson; Eva Österholm; [2007]
    Nyckelord :Nyexaminerad; mentorskap; stöd; samarbete;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av hur nyexaminerade lärare uppfattar den första tiden i yrket. Vi har valt att undersöka vilka upplevelser lärare har, hur behovet av stöd har tillgodosetts, hur samarbetet med kollegor/arbetslag fungerat och slutligen vilka orsaker de intervjuade lärarna ser som skäl för att lämna yrket. LÄS MER

  5. 25. Från elev till lärare : en studie av sex lärares uppfattningar om inductionen, den första tiden i yrket.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Victoria Surting; Sofia Wålsten; [2007]
    Nyckelord :induction; ny lärare; den första tiden; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att genom empiriska studier ta reda på sex enskilda lärares uppfattningar om den första tiden som yrkesverksam. Vi vill identifiera de faktorer som under perioden upplevs som de största utmaningarna. LÄS MER