Sökning: "Nyexaminerad lärare"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Nyexaminerad lärare.
21. EN skola för alla - eller en skola för ALLA? Dilemmat mellan likvärdig utbildning och individanpassad utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka konsekvenser den teoretiska målkonflikten/dilemmat mellan en likvärdig utbildning för alla och en utbildning anpassad efter varje individs unika behov och förutsättningar får i lärares pedagogiska verksamhet. Ett delsyfte är att jämföra hur lärarstuderande, nyexaminerade lärare och erfarna lärare upplever och hanterar dilemmat. LÄS MER
22. Student blir lärare : En kvalitativ undersökning om nyexaminerade lärarstudenters erfarenhet av att komma ut i arbetslivet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : This paper aims to examine how the beginning of newly examined teacher’s professional life might look like and also highlight the obstacles that might occur during the induction, the time during which the student becomes the teacher. The paper also discusses what support that is available for newly examined teachers in schools concerning the possibility to have a mentor and a period of introduction. LÄS MER
23. Mentorskap mellan två lärare i skolan : upplevelser och erfarenheter av en adept och en mentor
L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med denna undersökning var att få ta del av en nyexaminerad lärare och en mentors erfarenheter och upplevelser av mentorskap. Metoden var att intervjua en adept och en mentor, som tillsammans hade haft en mentorskapsrelation. Intervjuerna gjordes av två personer med öppna och ostrukturerade frågor, vilket ledde till följdfrågor. LÄS MER
24. Lärares första år i yrket : The first year as a teacher
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är en studie av hur nyexaminerade lärare uppfattar den första tiden i yrket. Vi har valt att undersöka vilka upplevelser lärare har, hur behovet av stöd har tillgodosetts, hur samarbetet med kollegor/arbetslag fungerat och slutligen vilka orsaker de intervjuade lärarna ser som skäl för att lämna yrket. LÄS MER
25. Från elev till lärare : en studie av sex lärares uppfattningar om inductionen, den första tiden i yrket.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Vår studie syftar till att genom empiriska studier ta reda på sex enskilda lärares uppfattningar om den första tiden som yrkesverksam. Vi vill identifiera de faktorer som under perioden upplevs som de största utmaningarna. LÄS MER