Sökning: "Nyexaminerad lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Nyexaminerad lärare.

  1. 16. Förutsatt att man klaffar... : En kvalitativ studie om hur nyexaminerade lärare upplever mentorskapet under sin introduktionsperiod

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Ann-Katrin Hiljanen; Carolin Fryklund; [2014]
    Nyckelord :mentorskap; introduktionsperiod; nyexaminerad lärare; stöd; introduktion; mentor; reflektion; kvalitativ;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att nyexaminerade lärare upplever svårigheter under första tiden i yrket. Som konsekvens av detta ska alla nyexaminerade lärare sedan 2011 genomgå en intro-duktionsperiod, där en erfaren lärare är mentor för en ny lärare. Än har ingen forskning hunnit studera detta, vilket motiverar vår studie. LÄS MER

  2. 17. Från student till lärare : en studie om beredskap inför lärarrollens komplexitet

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Martin Daun; Mattias Johnsson; [2014]
    Nyckelord :Komplexitet; beredskap; lärare; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att studera hur nyexaminerade grundskole- och gymnasielärareupplever sig ha beredskap för sitt kommande yrkesliv.Studien har genomförts med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. "Sjukt osäker" : Nyexaminerade tidigarelärare beskriver sina erfarenheter av att hantera konflikter mellan elever

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Rebecka Bergström; Jessica Olsson-Lindell; [2012]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; skola; tidigarelärare; nyexaminerad lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare beskriver sina erfarenheter och kunskaper vad gäller hantering av konflikter mellan elever samt hur de genom sin utbildning har förberetts för sådana utmaningar. Frågeställningarna är följande: -          hur definieras och beskrivs konflikter? -          vilka strategier har lärarana för att lösa konflikter mellan elever? -          vilka kunskaper i konflikthantering har lärarna fått från lärarutbildningen på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping? För att få svar på dessa frågor genomförde vi halvstrukturerade kvalitativa forskningsintervjuer med  åtta nyexaminerade tidigarelärare. LÄS MER

  4. 19. Att kliva över tröskeln : En empirisk studie om sjuksköterskors upplevelser av att vara nya i yrket

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Fanny Kolmgren; Therese Nordin; [2012]
    Nyckelord :experience; interviews; newly graduated nurse; novice; qualitative method; erfarenhet; intervju; kvalitativ metod; novis; nyexaminerad sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att utvecklas från student till sjuksköterska är något som sker i flera steg. Utbildningen har fokus på teori och de nya sjuksköterskorna har svårt att överföra teoretiska och praktiska kunskaper in i praktiken och känner därmed att de inte kan uppfylla de krav och förväntningar som ställs på dem inom professionen. LÄS MER

  5. 20. Läraryrket, en yrkesprofession!? En studie om mina egna villkor för att komma ut i yrket

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Norberg; [2011]
    Nyckelord :lärarstudent; lärarprofession; skola; föreställnin;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Uppsatsens syfte är att undersöka vilka problem som kan uppstå för lärarstudenten i tillblivningsprocessen tillläraryrket och därmed förstå sin egen kommande yrkesprofession. Huvudfrågor är vilka problem som kan uppståi tillblivandeprocessen till läraryrket utifrån begreppet professionalitet samt utifrån förhållandet mellan högskolaoch arbetsplats. LÄS MER