Sökning: "Produktkategorisering"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Produktkategorisering.

  1. 1. The value of detailed product information in credit risk prediction : A case study applied to Klarna’s Pay Later orders in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mimmi Andersson; Louise von Sydow Yllenius; [2022]
    Nyckelord :Credit Risk Management; Consumer Credit; BNPL; Credit Scoring; Alternative Data; Product Category; Product Type; Responsible Lending; e-commerce; Kreditriskbedömning; BNPL; konsumenkredit; alternativ data; produktkategori; produkttyp; hållbar kreditgivning; onlinehandel;

    Sammanfattning : In this study we propose to enhance the predictive power of a Buy Now, Pay Later (BNPL) consumer credit scorecard by leveraging detailed product information. The object of analys is in this study is Klarna Bank AB, which is the largest retail finance provider in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Installation av automatiseringsutrustning : Planerad mot verklig installationstid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Karlsson; Oscar Söderberg; [2018]
    Nyckelord :Installation time; Product categorization; Projection; Calculation; Improvement; Installationstid; Produktkategorisering; Projektering; Kalkylering; Förbättringsmöjligheter;

    Sammanfattning : Vid kundspecifika produkter kan det finnas svårigheter i att få den budgeterade tiden att stämma med den verkliga tiden som arbetet behöver vid installation. Detta skapar inte minst svårighet vid planering, utan kan även påverka företagets kapital genom extra kostnader. LÄS MER

  3. 3. How to Influence the Adoption of Innovations by Communicating Value

    Master-uppsats, KTH/Integrerad produktutveckling

    Författare :Hamza Qadoumi; [2018]
    Nyckelord :Innovation adoption; Innovation diffusion; product categorisation; Adoption av innovationer; Diffusion av innovationer; Produktkategorisering;

    Sammanfattning : Innovation adoption har etablerat sig i forskningslitteratur som den enskilda processen bestående av en serie olika etapper som man genomgår från att först höra om en produkt till att slutligen adoptera den (Rogers, 2003). Den gemensamma teorin i litteraturen för innovation adoption riktar sig till diffusionen av innovationen över tid och adoptionsprocessen som genomgår de olika s. LÄS MER

  4. 4. Multimodal Classification of Second-Hand E-Commerce Ads

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ludvig Åberg; [2018]
    Nyckelord :Machine Learning; Classification; Multimodal Classification; Multimodal Learning; Representation Learning; Late Fusion; Early Fusion; Visual Attention; Marketplace; Second Hand; E-commerce; Blocket.se;

    Sammanfattning : In second-hand e-commerce, categorization of new products is typically done by the seller. Automating this process makes it easier to upload ads and could lower the number of incorrectly categorized ads. LÄS MER

  5. 5. Product categorisation using machine learning

    M1-uppsats, KTH/Data- och elektroteknik

    Författare :Vasic Stefan; Lindgren Nicklas; [2017]
    Nyckelord :Machine learning; SVM; Naive Bayes; DBSCAN;

    Sammanfattning : Machine learning is a method in data science for analysing large data sets and extracting hidden patterns and common characteristics in the data. Corporations often have access to databases containing great amounts of data that could contain valuable information. LÄS MER