Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rektorers perspektiv som formell ledare i förskolan : Beskrivning från rektorers professionella livsvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jolinn Assedal; [2024]
    Nyckelord :Principal; Preschool; Leadership; Challanges; Conditions; Rektor; Förskola; Ledarskap; Utmaningar; Förutsättningar;

    Sammanfattning : The Swedish preschool has formal leaders who are responsible for coordinating, leading and developing the preschool's activities. The formal leaders are principals. The assignment is governed by laws, regulations and varying responsibilities. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Bushra Khadum; [2023]
    Nyckelord :Distributed leadership; education in the preschool; organization; principals in preschool; pedagogical leadership.; Distribuerat ledarskap; förskolerektor; organisation; pedagogiskt ledarskap; undervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER

  3. 3. Inte utan min rektor!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Hammar; [2023]
    Nyckelord :Principals pedagogical leadership; consensus; special educational issues; the role of the special educator; special educational process competence.; Rektorers pedagogiska ledarskap; samsyn; specialpedagogiska frågor; specialpedagogens roll; specialpedagogisk processkompetens.;

    Sammanfattning : Färväntat kunskapsbidrag Studien syftar att bidra med kunskap om hur rektorer och specialpedagoger uppfattar fenomenen specialpedagogiska frågor, specialpedagogens roll och processkompetens samt med kunskap om hur tidigare forskning, litteratur och skolans styrdokument beskriver fenomenen. Frågeställningar 1. LÄS MER

  4. 4. Rektor som ledare för skolsköterskan : En kvalitativ studie om rektorers utmaningar med att leda skolsköterskan och hur dessa kan förstås utifrån ett professionsperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Eva Delander; Elvira Sverkersson; [2023]
    Nyckelord :rektor; skolsköterska; elevhälsa; ledarskap; profession; uppfattningar;

    Sammanfattning : Som skolledare har rektor ett komplext uppdrag över skolans verksamhet. Förutom att leda den pedagogiska verksamheten innebär uppdraget även att vara ytterst ansvarig för elevhälsoarbetet där skolsköterska som profession ingår. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med skolförbättring i en utmanade tid. En kvalitativ studie av rektorers syn på förutsättningarna att leda förbättringsarbete.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jörgen Alm; [2022-10-27]
    Nyckelord :skolförbättringsarbete; icke-affirmativa pedagogiska teorin; svårbemästrade problem; skolkultur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få svar på hur rektorer resonerar, reflekterar och uppfattar sitt uppdrag och sina förutsättningar för att leda förbättringsarbete. Förväntningar och krav, skolans ledarskap, administration (huvudman) och skolkultur är de faktorer som jag har undersökt för att få en ökad förståelse för rektorns komplexa uppdrag. LÄS MER