Sökning: "Religionskunskapsämnet"
Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade ordet Religionskunskapsämnet.
21. Hur religionskunskapslärare närmar sig undervisning om etik i religionskunskapsämnet: En intervjustudie med ämneslärare för gymnasiet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Ethics education (ED) is a significant part of the curriculum for religious education (RE) in Sweden. The fact that pupils in Sweden must take part in ED to receive a grade in RE is problematic, as there is limited research available in ethics didactics. LÄS MER
22. Etik i värdegrunden och i de samhällsorienterade ämnena: En kritisk diskursanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Etik är en viktig och stor del av skolan som genomsyrar hela läroplanen. I en studie av Thornberg (2008) visar han att det ofta är lärares värderingar och tidigare erfarenheter som styr etikundervisningen. LÄS MER
23. Skolans värdegrund i religionskunskapsämnet på gymnasiet : Värdegrundsfrågor som behandlas i religionskapsämnet på gymnasiet i relation till det svenska samhällets värdegrund
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : The purpose of the thesis is to investigate which of the school's fundamental values issues are addressed in religious education at the upper secondary school. After that, the issues of values from the school and in religious knowledge are compared and related to Sweden's values and the values of Swedish society. LÄS MER
24. Etiken i praktiken: En kvalitativ studie om religionslärares syn på etik somen del av religionskunskapsämnet.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractHistorically speaking, the Swedish school system has a long history of being under the purview of the Church of Sweden – thus the subject of religious studies has had a strongly normative function of not only educating students about Christianity, but also to teach them Christian ethical values as defined by the church. However, today the Swedish school system, and therefore the subject of religious studies, explicitly secular and non-denominational. LÄS MER
25. Effekten av att applicera multimodalitet i Religionskunskap.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera hur olika multimodala metoder påverkarelevers lärande inom religionskunskapsämnet. Vi har även för avsikt att med denna översiktinspirera lärare att använda, samt reflektera över, multimodala metoder i den egnaundervisningen. LÄS MER