Sökning: "Retail"

Visar resultat 26 - 30 av 2041 uppsatser innehållade ordet Retail.

  1. 26. Gemenskapens betydelse för att stärka känslan av sammanhang på arbetet : En kvalitativ studie om upplevelsen av känslan av sammanhang på ett detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rebecka Ax; Stina Grek; [2023]
    Nyckelord :Sense of coherence SOC ; Comprehensibility; Manageability; Meaningfulness; Antonovsky; Values; Fellowship; Health promotion; Health and well-being at work; Sense of coherence at work; Känsla av sammanhang KASAM ; Begriplighet; Hanterbarhet; Meningsfullhet; Antonovsky; Värdering; Gemenskap; Hälsofrämjande; Hälsa och välbefinnande på arbetet; Känsla av sammanhang på arbetet;

    Sammanfattning : För att främja hälsa och välbefinnande på arbetsplatser börjar ett perspektiv på arbetsmiljöarbete gå från att fokusera på vad som gör människor sjuka, till att fokusera på vad som gör människor friska. Ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete har därmed börjat att växa fram som innebär att utveckla, möjliggöra och bevara det som fungerar bra på arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 27. A First Step Towards Profitable and Sustainable Reverse Logistics : A qualitative study of how companies can balance sustainability priorities in their Reverse Logistic practices

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Andersson; Emma Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Reverse Logistics; Economic Sustainability; Environmental Sustainability; Supply Chain Management;

    Sammanfattning : A rapid change in the market context and a growing concern regarding the environment with initiatives such as Agenda 2030 and Paris Agreement is what organisations are facing today. Further, macro-factors including war, inflation and energy crisis contribute to additional concerns in the market. LÄS MER

  3. 28. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  4. 29. Hur oförväntade makroekonomiska svängningar påverkar aktiemarknadens branschindex : En komparativ analys mellan Sverige, Danmark, Finland och Tyskland

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jennie Utterberg; Johanna Bååth; [2023]
    Nyckelord :Stock market; Stock return; Sector index; Macroeconomic variables; Unexpected risk factors; Time series analysis; APT model; Aktiemarknaden; Aktieavkastning; Branschindex; Makroekonomiska variabler; Oförväntade riskfaktorer; Tidsserieanalys; APT-modellen;

    Sammanfattning : Med bakgrund till det ökade intresset för aktier och dagens ekonomiska läge är det högst aktuellt att undersöka relationen mellan makroekonomiska svängningar och aktiepriserna på den svenska börsen. Det finns flera teorier som försöker förklara hur aktiepriser förändras, en allmän slutsats är att externa faktorer påverkar priset genom oförväntade händelser. LÄS MER

  5. 30. Brand Loyalty in the Context of Digital Food Retail : Understanding customer behaviour of meal kit delivery services towards brand loyalty: a focus on HelloFresh

    Magister-uppsats,

    Författare :Yiming Yuan; Ziying Lai; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Background: Despite an increase in popularity, the meal kit delivery service is facing the challenge of high cancellations and difficulty with customer retention. As it is a comparatively novel concept in the context of digital food retail, more scholarly research should be conducted. LÄS MER