Sökning: "Rey Auditory Verbal Learning Test RAVLT"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Rey Auditory Verbal Learning Test RAVLT.

  1. 1. Vidareutveckling av reliabla förändringsindex för upprepade mätningar med Rey Auditory Verbal Learning Test

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Hilda Andrén; Rebecka Fernqvist; [2019-10-31]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete var att utöka redan befintliga normvärden för förändring på basen av friska kontrollpersoners prestationer på testet Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) och att därmed göra de beräkningar som utförs av en så kallad Förändringsbok mer tillförlitliga också för personer under 50 år. Femtioen testpersoner i åldrarna 25-49 testades med tre månaders mellanrum. LÄS MER

  2. 2. The relation between human-to-human interaction and human-to-tablet interaction in a neurocognitive test

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Axel Ekwall; Linnea Holm; [2018]
    Nyckelord :Digitalization; neurocognitive test; Rey Auditory Verbal Learning Test RAVLT ; mild cognitive impairment MCI ; validation study; usability; speech interface; human-computer interaction HCI ;

    Sammanfattning : Our lives become longer with new advancements in medicine and technology. As a result, cognition and memory impairments will become a growing concern[23]. To be able to treat cognitive decline, dementia and related diseases, the need for early detection of memory deficiencies increases. LÄS MER

  3. 3. Attention Process Training kontra sedvanliguppmärksamhetsträning i tidigt skede av hjärnskaderehabilitering : - en analys av påverkan på svarsmönster i Rey Auditory Verbal Learning Test

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Simon Nuss; [2016]
    Nyckelord :Rey Auditory Verbal Learning; Attention Process Training; processmått; hjärnskada; rehabilitering; uppmärksamhetsträning; svarsmönster; RAVLT; free recall; uppmärksamhet; minnestest; verbalt minne; arbetsminne;

    Sammanfattning : Utifrån teorin att bristande eller inadekvata uppmärksamhetsfunktioner kan visa sig i form av instabila svarsmönster på testet Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) undersöktes effektiviteten av ett intensivt uppmärksamhetsträningsprogram (APT) genom att studera svarsprotokoll från RAVLT av 60 patienter i det akuta skedet (<1 år) av rehabilitering efter hjärnskada. Tre testtillfällen undersöktes: före träning, efter träning samt som uppföljning sex månader efter avslutad behandling. LÄS MER