Sökning: "Retorik 2015"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden Retorik 2015.

  1. 1. Görs det skillnad på flyktingkris och flyktingkris? : en kvalitativ textanalys av Aftonbladets framställning av den syriska respektive ukrainska flyktingkrisen.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Carolin Sandberg; [2022]
    Nyckelord :flykting; flyktingkris; Syrien; Ukraina; nyhetsrapportering; “framing”; retorik; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”Görs det skillnad på flyktingkris och flyktingkris?” är författad av Linnéa Jönsson och Carolin Sandberg i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. Syftet med studien är att undersöka Aftonbladets framställning och rapportering om den syriska flyktingkrisen 2015 respektive den ukrainska flyktingkrisen 2022, för att se om det går att urskilja några skillnader. LÄS MER

  2. 2. BERÄTTELSEN OM OATLY - Storytelling som ett strategiskt kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nadja Håkansson; Alba Montheli; Ida Turos; [2021-09-08]
    Nyckelord :Storytelling; Oatly; strategisk kommunikation; varumärke; retorik; humor; metakommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar att undersöka på vilka sätt företaget Oatly använder sig av storytelling i sin audiovisuella kommunikation samt vilken övergripande kärnberättelse om företaget som skapas. Studien ämnar också att svara på huruvida Oatlys användning av storytelling kan betraktas som ett retoriskt och strategiskt kommunikationsverktyg i företagets marknadskommunikation. LÄS MER

  3. 3. Tyvärr, det blir ingen festival i år : En analys av festivalarrangörers kriskommunikation och dess respons på Facebook under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandre Mauvais; Ebba Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Crisis communication; victim crises; SCCT; Social media; Facebook; Rhetoric; Covid-19; Kriskommunikation; Offerkris; SCCT; Sociala medier; Facebook; Retorik;

    Sammanfattning : Studien undersöker fall av kriskommunikation på sociala medier och dess respons under covid-19 pandemin. Syftet är att få djupare förståelse för kriskommunikation på sociala medier under en pandemi. LÄS MER

  4. 4. Växelverkan mellan retorik och politisk agenda : En kritisk diskursanalytisk studie över diskursförändringar i riksdagsdebatten om integration och migrationspolitiken före och efter år 2015

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Michael Ulvmar; [2021]
    Nyckelord :migration; integration; riksdagsdebatter;

    Sammanfattning : Det finns en växelverkan mellan diskursförändringar i den politiska debatten, beslutsfattande agenda och förändrade attityder hos väljarna. Syftet med denna uppsats är att göra en kvalitativ textanalys av protokoll från riksdagsdebatter. LÄS MER

  5. 5. Människors lidande - en spelpjäs i den politiska debatten om migration? : Jämförelse av hur pathos för människors lidande användes i Riksdagens migrationsdebatter 2014/15 respektive 2019/20

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Julia Linder; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt empatins roll i politiska debatter om migration i syfte att se hur människors lidande inkluderas och används i politiska argument. Med både kvalitativa och kvantitativa metoder har resultatet kunnat skildra i vilken utsträckning empatin används i politikernas retorik, samt vilken politisk ståndpunkt som gynnas av vilken empati. LÄS MER