Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Flerspråkighetens komplexitet : Förskollärares resonemang kring barns modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Pålsson; Evelina Thomander; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; delaktighet; SKUA;

    Sammanfattning : De senaste åren har förskolan gått från att vara homogen till att bli heterogen relativt snabbt. På grund av denna förändring krävs det idag att förskollärare besitter en kompetens att möta denna mångfald på förskolan. LÄS MER

  2. 2. ” Vi har nu mer tid för sva.” : Lärares resonemang kring de förändringar som iscensättningen av Lgr22 har inneburit för dem, i såväl organisation som i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Lundmark; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lgr 22; Förändringsarbete; Transspråkande pedagogik; Stöttning; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt SKUA ;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i ämnet svenska som andraspråk på mellanstadiet resonerar kring de förändringar som iscensättningen av den nya läroplanen, Lgr22, har inneburit för dem i såväl organisation som i undervisning. Syftet innefattade även hur lärarna resonerade kring stöttning av elevernas språkliga resurser. LÄS MER

  3. 3. Ämnesspråkets roll i svenskundervisningen : Lärares upplevda effekter av Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Pettersson; [2023]
    Nyckelord :läroplansteori; scaffolding; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; SKUA; svenskundervisning; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de effekter lärare som deltagit i det regeringsinitiativ i form av kompetensutvecklingssatsningen Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) upplever att satsningen har haft på användningen av ämnesspråk i svenskundervisningen. Detta har undersökts genom att samla in och analysera exit tickets som de deltagande lärarna fått fylla i, i anslutning till de träffar som genomförts under satsningen, samt genom att genomföra kvalitativa intervjuer. LÄS MER