Sökning: "Second Adam"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden Second Adam.

  1. 1. Positional differences of physical peak intense periods in Swedish elite football : A pilot study of under 19 and first team players

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Adam Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Most intense periods; Peak period; External load; Rolling avrage; Match; Official game; Positional differences; Position data; Youth soccer players; Academy players; Senior soccer players; professional soccer players; Elite players;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att med hjälp av multivariata parametrar undersöka skillnader i fysisk extern belastning under den mest intensiva perioden (MIP) av match för spelare på ungdomselit och seniornivå samt att identifiera eventuella skillnader mellan positioner och halvlekar.Metod: En kvantitativ retrospektiv studie tillämpades, där spelare från ett seniorlag (SEN)spelandes i högsta divisionen i Sverige samt fotbollsspelare från ett ungdomselitlag (U19)från samma klubb spelades i näst högsta divisionen för åldersgruppen deltog i studien. LÄS MER

  2. 2. "Till man och kvinna skapade han dem" : Relationen mellan kvinnan och mannen i Första Mosebok, Första Korintierbrevet samt Andra Klemensbrevet: En jämförelse utifrån feministisk och ideologisk teori.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Camilla Rudolfsson; [2024]
    Nyckelord :Feministiskt perspektiv; feministisk teori; feminist criticism; ideologiskt perspektiv; ideologisk teori; ideological criticism; skapelseberättelsen; 1 Mos 2:18-24; 1 Kor 11:7-12; 2 Klem 12:1-6;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and compare how the relationship between woman and man is expressed in Genesis, First Corinthians and Second Clement based on a feminist and ideological theory. This paper argues that the relationship between woman and man in all three texts (Gen, 1 Cor and 2 Clem) is equal. LÄS MER

  3. 3. Running to the top? - A qualitative research report investigating how the best male elite runners in Sweden relate to their own personal brand.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Olle Ahlberg; Adam Palm; [2023-07-03]
    Nyckelord :Personal brands; brand equity; sports marketing; track and field;

    Sammanfattning : This research seeks to further develop the understanding of how professional athletes relate to personal brand building. Previous literature has canvased the landscape of celebrity athletes in sports such as football, golf, tennis and basketball. LÄS MER

  4. 4. Fallstudie om hantering av transportrelaterade kvalitetsbrister : En fallstudie på ett möbeltillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Adam Fredén; Marcus Svanström; [2023]
    Nyckelord :Transportskador; hanteringskador; kvalitetsbrister; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen;

    Sammanfattning : Företag X är en organisation som värderar kvalitet högt. Detta företag tillverkar möbler med sin utgångspunkt i Sverige. Inom svensk industri uppskattas kvalitetsbristkostnader stå för 10–30 % av omsättningen. LÄS MER

  5. 5. Legitimacy Alignment: The Role of Legitimacy Judgments in the Emergence of New Organizational Forms : An Exploratory Single Case Study about the Angel Investment Organization STOAF and its Emergence into a New Stable Organizational Form.

    Master-uppsats,

    Författare :Adam Backman; Moritz Scherer; [2023]
    Nyckelord :legitimacy; organizational form; emergence; business angel; angel investment organization; business angel fund;

    Sammanfattning : Background:Business Angels (BA) and Angel Investment Organizations (AIO) have become an essential source of capital for entrepreneurs, whereas Business Angel Groups (BAG) are the most recent organizational form in which Business Angels organize themselves. However, BAG still face several issues that prevent them from success in the long term, such as identifying the right members and creating membership engagement. LÄS MER