Sökning: "Socialt aktörskap"
Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden Socialt aktörskap.
6. DEN (S)ORTENS TJEJER En systematisk forskningsöversikt om tjejer som växer upp i socialt utsatta områden
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Socialt utsatta områden har under de senaste åren getts ett allt större medialt fokus där framförallt unga killars agerande porträtteras som en bakomliggande anledning till områdenas misär. Forskning visar att media ofta skildrar unga i utsatta områden i form av den våldsbejakande unga killen och den unga tjejen som det passiva offret. LÄS MER
7. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER
8. Spänningen mellan barns rättigheter : En kritisk undersökning av förarbetena till lagen om barnfridsbrott
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Den här dokumentstudien har en kvalitativ ansats och ämnar analysera förarbeten till lagen om barnfridsbrott. Syftet med studien är att undersöka hur barns rätt till skydd samt barns aktörskap, i relation till barnkonventionens artikel 19 och 12, hanteras i förarbetena. LÄS MER
9. Barn som offer för sitt våldsutövande : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare förstår och arbetar med ärenden som rör barns våldsutövande i familjen
Master-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Barns våld mot föräldrar och syskon har inom internationell forskning kategoriserats som två olika former av våld. Båda företeelserna beskrivs vara svårbegripliga utifrån att våldsutövaren i dessa fall är barn, då detta utmanar våra normativa föreställningar kring barn på flera sätt. LÄS MER
10. Med glimten i ögat! : Barns förhandlingar om inflytande och aktörskap i förskolans projektarbete
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Mycket forskning som finns av barns inflytande och delaktighet i förskolan är med utgångspunkt ipedagogers perspektiv och handlingar, samt pedagogers arbets- och förhållningsätt. Det finns mindre forskning om barns egen påverkan och inflytande på sin omgivning. LÄS MER