Sökning: "Sport habitus"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Sport habitus.

  1. 1. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  2. 2. Elevers delaktighet i idrottsförening på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johan Lindström; [2022]
    Nyckelord :Skolidrott; Föreningsidrott; Habitus; Fysisk aktivitet och Idrottsvanor;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to examine pupils´ physical activity habits in grade 4-6 in their sport association and discuss pedagogical and didactical consequences of the pupils' physical activity habits. Earlier research confirms that students´physical activity has been low for a long period. LÄS MER

  3. 3. Omklädningsrum på idrottsgymnasium : En kvalitativ studie om elevers upplevelser kopplat till idrottsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Viktor Höglund; Anna Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Omklädningsrum; upplevelser; idrottsgymnasium; idrottsbakgrund;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur elever på idrottsgymnasium upplever omklädningsrummen i skolans kontext samt hur deras bakgrund inom idrotten påverkade deras upplevelse. Studien söker svar på frågorna: - Hur påverkar elevernas bakgrund deras upplevelse av miljön i omklädningsrummen? - Hur upplever elever på ett nationellt idrottsgymnasium miljön i omklädningsrummen? Teori och metod Studien genomfördes med kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med sex elever på olika nationella idrottsgymnasium. LÄS MER

  4. 4. “Okej, shit vad intressant en vuxen som är med i leken” : Fritidspersonalens uppfattning om arbetet med fysisk aktivitet på fritidshemmet utifrån idrottens logiker, habitus och idrottsligt kapital

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Philip Markovic; Ednan Ali; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Idrott och hälsa 1 - specialisering, ett individuellt val baserat på vad? : En kvalitativ studie om varför gymnasieelever väljer Idrott och hälsa inom det individuella valet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oline Malmberg; Amanda Ferm; [2022]
    Nyckelord :Physical education and health 1- specialisation; Individual option; Upper secondary school; Sport habitus; Social identity; Salutogenetic perspective; Idrott och hälsa 1 - specialisering; Individuellt val; Gymnasieskola; Idrottshabitus; Social identitet; Salutogenetiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka varför gymnasieelever väljer att läsa kursen Idrott och hälsa 1 - specialisering inom individuellt val. Studien ämnar därigenom att svara på följande frågeställningar: Vad karaktäriserar gymnasieelever som väljer att läsa kursen? Vad uppfattar gymnasieelever som meningsfullt med att läsa kursen? Hur påverkar kursens utformning gymnasieelevers möjlighet att välja att läsa kursen? Metod Studien utgår ifrån en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER