Sökning: "Språk med utomhusmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Språk med utomhusmiljö.

  1. 1. Språkutveckling i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie om förskollärares syn på barns möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Wejshult; Josephine Fagrell; [2023]
    Nyckelord :Children s opportunities; environments; language development; outdoor environment; preschool learning; Barns möjligheter; förskola; lärmiljöer. språkutveckling; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på barnens möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö, samt vilka arbetssätt de använder sig av för att främja barnens språk. För att uppfylla detta syfte valdes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Driscoll; [2023]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; language; language development; Förskola; utomhuspedagogik; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i utomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattningar om kopplingar mellan utomhusmiljö och barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Katarina Ceder; Therese Sundin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; sociokulturell teori; språkutveckling och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om kopplingar mellan utomhusmiljö och barns språkutveckling. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: hur uppfattar förskollärare utomhusmiljöns funktion för barns språkutveckling och hur uppfattar förskollärare sin roll i främjandet av barns språkutveckling i utomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. "Gräset är så starkt så pulkan liksom sätter fast sig" : Barns förståelse för det fysikaliska fenomenet friktion i en utomhusaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebecca Svanelind; [2022]
    Nyckelord :Cykel; Friktion; Fysik; Förskola; Utemiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa barns förståelse för fenomenet friktion utifrån enutomhusaktivitet och hur aktivitetens utformning kan bidra med mer lärandeom friktion. Corona-pandemin påverkade många förskolor till att flytta sinverksamhet utomhus, vilket gjorde det relevant för min studie att utforma enaktivitet i utomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. “När Du och Jag möts” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med språk- och kommunikationsstöd i förskolans utomhusmiljö utifrån ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Stenroos; Filippa Rehnberg; [2021]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; förskola; förskollärare; språk- och kommunikationsstöd; utomhusmiljö; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det är en mänsklig rättighet att kunna kommunicera med sin omvärld och en fungerande kommunikation kan ses som en förutsättning för såväl lärande som delaktighet (Specialpedagogiska skolmyndigheten 2021). Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/18) ska förskolans miljö vara tillgänglig för alla barn och inspirera till samspel och utforskande av omvärlden. LÄS MER