Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den hjärnvänliga utbildningen : Kognition, neuropsykiatrisk funktionsvariation och faktorer för skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nils Holm; [2018]
    Nyckelord :adhd; exekutiva funktioner; känsla av sammanhang; motivation; själv- reglering; skolprestationer; språkstörning;

    Sammanfattning : Idag är avklarad gymnasieutbildning en grundförutsättning för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Utan utbildning är risken stor för utanförskap och långvarig arbetslöshet, speciellt för de med någon form av neuropsykiatrisk funktionsvariation. LÄS MER

  2. 2. Bland platta paddor och smarta äpplen : Förskolebarns kognitiva förmåga i relation till digital media

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jennifer Eriksson; Mimmi Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Barn; digital media; MAQS; kognition; språk; visuospatial förmåga; arbetsminne; WPPSI-IV;

    Sammanfattning : Studien undersökte relationen mellan förskolebarns kognitiva förmåga och vilken typ av rörligmedia och mobila spel som barnen ägnade sig åt, samt relationen mellan föräldrarnas användningav mobila enheter och barnens kognitiva förmåga. Kognitiv förmåga undersöktes medtestbatteriet WPPSI-IV och medievariablerna undersöktes med en webbaserad enkät. LÄS MER

  3. 3. Den gömda meningspotentialen i appar : Ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv på multimodal design för personer med AST

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Gunnars; [2017]
    Nyckelord :Autism; Appdesign; Digital kompetens; Didaktik; Meningspotential; Metafor; Språklig kognition;

    Sammanfattning : Följande studie handlar om att ur ett kognitiv-lingvistiskt perspektiv studera innehållet i appar, som används i språkundervisningen för elever med autismspektrumtillstånd (AST), i en gymnasiesärskola i den form apparna presenteras i sina färdiga produkter. Centralt för den kognitiv-lingvistiska teori som används är metaforers och figurativt språks roll i människors vardag, samt olika variationer av förståelse både i relation till språket och vardagen. LÄS MER

  4. 4. Språk, tid och tänkande : Kan inlärning av svenska som andraspråk påverka hur arabisktalande tänker om framtiden?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Björn Landin; [2015]
    Nyckelord :Språk; svenska som andraspråk; SVA; tvåspråkiga; tid; tänkande; kognition; tidskognition; vuxna; språklig relativitet; psykolingvistik; verbalt; icke-verbalt.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande undersökning är att ta reda på huruvida vuxna andraspråkstalare av svenska, med arabiska som modersmål, uppfattar framtid som något som metaforiskt sett ligger framför eller bakom talaren. Genom en experimentell ansats och kvantitativ analys mättes tidskognitionen hos 45 deltagare som fick utföra ett experiment och fylla i en tidsfokusenkät, båda utformade av de la Fuente et al. LÄS MER

  5. 5. Kognitiv funktion och biomarkörer för demens - en jämförande studie från en minnesmottagning

    Master-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Fredrik Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : KOGNITIV FUNKTION OCH BIOMARKÖRER FÖR DEMENS - EN JÄMFÖRANDE STUDIE FRÅN EN MINNESMOTTAGNING   Fredrik Gustafsson     Demens är en vanlig och svårbehandlad sjukdom. Den karakteriseras av minnesproblem och kognitiva störningar. LÄS MER