Sökning: "Stereotypa idrott"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Stereotypa idrott.

  1. 6. Idrott och hälsa ur ett genusperspektiv : Hur flickor och pojkar framställs i läroböcker i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mårten Sundholm; Jonas Carlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte har varit att undersöka läroböcker i ämnet idrott och hälsa för grund- och gymnasieskolan ur ett genusperspektiv. Frågeställningarna är: ● Hur framställs pojkar och flickor i läroböcker i idrott och hälsa? ● Finns det motsätningar mellan läobökerna och läoplanens vädegrund? Metod Studien är en kvantitativ bildanalys samt en kvalitativ textanalys där bilder och texter i läroböcker utgör det empiriska materialet vilket har bearbetats utifrån Hirdmans genusteori. LÄS MER

  2. 7. ”Inget man minns, det har inte varit bra om vi inte minns det” : En studie om hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare att utmana och motverka stereotypa föreställningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt inom idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Milan Bojic; [2017]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Lärarutbildningen; Genus; Kön; Stereotypa föreställningar;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att belysa hur lärarstudenter tolkar begreppet stereotypa föreställningar om kön. Studien syftar även till att ta reda på hur lärarutbildningen förmedlar till lärarstudenterna hur de ska arbeta i sin framtida undervisning, med att utmana och motverka stereotypa föreställningar om det som anses vara manligt och kvinnligt inom ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 8. Idrottslärare, bugg & normer : En studie om idrottslärares uppfattningar kring dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Normkritik; genus; dans; idrott;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån ett genusperspektiv belysa hur idrottslärare på gymnasiet undervisar i dans. Fokus är riktat på hur idrottslärarna uppfattar och konstruerar genus i idrottsundervisningens dansmoment. Den valda metoden är gruppintervju och enskild intervju med idrottslärare. LÄS MER

  4. 9. “Om man själv inte tycker dans är roligt så är det svårt, eller så får man vara en bra skådespelare” : en didaktisk studie om hur lärare arbetar med dans i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Julia Lauri; Stina Persson; [2017]
    Nyckelord :dans; dansundervisning; didaktik; lärare; lärare i idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to examine how teachers in secondary school work with dance in physical education and which didactic challenges of teaching that appear. The following three questions will help to answer the study’s aim. LÄS MER

  5. 10. Den omoderna idrotten : Idrottskontexten halkar efter jämställdhetsutvecklingen - och flickorna är de som får lida mest

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Kön; Genus; Sexualitet; idrott;

    Sammanfattning : Studien är en idrottspedagogisk intervjustudie baserad på idrottsutövande barn i syfte att undersökasynen på kön, genus och sexualitet i relation till lagidrotten. Frågeställningarna syftar till attundersöka hur närvarande könsrollerna är, hur kön och sexualitet värderas samt om idrotter hartillskriven könstillhörighet eller om de betraktas som neutrala. LÄS MER