Sökning: "Teachers’ lives"

Visar resultat 26 - 30 av 251 uppsatser innehållade orden Teachers’ lives.

  1. 26. När dåtiden knackar på dörren : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare använder och definierar begreppet historiemedvetande i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Beatrice Lindström; [2022]
    Nyckelord :historical consciousness; history didactics; history; teaching; middle school; grade 4–6; historiemedvetande; historiedidaktik; historia; undervisning; mellanstadiet; årkurs 4–6;

    Sammanfattning : Begreppet historiemedvetande återfinns i den inledande syftestexten för ämnet historia i grundskolan. Begreppet beskrivs vara inflätat i elevens förståelse för hur det förflutna samspelar med det nutida och ska ge eleven perspektiv på framtiden. LÄS MER

  2. 27. ”Att veta det rätta är inte samma sak som att göra det rätta” : Kränkande behandling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Therese Schagerberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om kränkande behandling i förskolan. Studiens syfte är att få mer kunskap om förekomsten av kränkningar i förskolan samt om förskollärare och barnskötare arbetar aktivt mot kränkande behandling. LÄS MER

  3. 28. Re/constructing Teacher Identity in Refugee Education : A Study on National and International Teachers’ Narratives Working in Greece

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Frederike Jansen; [2022]
    Nyckelord :Teachers; Teacher Identity; Reconstructing Identity; Refugee Education; Global Migration; Refugee Crisis; Greek Refugee Crisis; Education in Emergencies; Narratives; Biographical Method;

    Sammanfattning : The global ‘refugee crisis’ is increasingly affecting Europe and especially Greece, which has been the country through which many people on the move enter Europe. Within refugee education the role of teachers is recognised as the key facilitator of education, yet there are few studies which centre on teachers. LÄS MER

  4. 29. "Nyheter och annat kul" : En kvalitativ undersökning om nyhetsjournalistik på TikTok och barns medie- och informationskunnighet på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ebba Kotz; Emil Wattman; [2022]
    Nyckelord :Social media literacy; TikTok; children; news consumption;

    Sammanfattning : This study examines how news organizations activity on TikTok can support children’s news consumption, using Lara Schreurs and Laura Vandenbosch’s theory of social media literacy and Birgitta Höijer’s socio-cognitive reception theory. Through focus group interviews with nine participants, aged 10 to 11, the study explores news consumption by first looking at the social media literacy of children and then examining how children interpret the accounts of Lilla Aktuellt and Juniornyheterna. LÄS MER

  5. 30. Bildämnet ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Donya Anad; Sherin Alabtah; [2022]
    Nyckelord :Intercultural; cross-culture; multicultural; visual arts education; Interkulturellt; mångkulturella; bildundervisning; bildpedagogik.;

    Sammanfattning : We live in an increasingly globalized world where mutual dependencies are clearly visible, especially in the lives of children and young people. Therefore, schools must prepare students for a life in which society houses multiple cultural diversity, give them global education, and create conditions for sustainable internationalization. LÄS MER