Sökning: "Thea Axelsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Thea Axelsson.

  1. 1. FIFA ett kapsejsat imperium - Bör vi verkligen lämna all makt åt männen?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Thea Wigh; Frida Axelsson; [2024]
    Nyckelord :Makt; Feminism; FIFA; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay will examine the interpretation of the annual FIFA bidding process that led to the world cup 2018 and 2022. The FIFA bidding process is based on the principles of transparency and equality. FIFA evaluation group announced that Russia’s bid for the world cup 2018 and Qatar’s bid for the world cup 2022 had the most votes. LÄS MER

  2. 2. Den journalistiska konstruktionen av klimatmigration : En kritisk diskursanalys om klimatmigranters framställning i svensk nyhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wera Axelsson Berglund; Thea Bellman; [2023]
    Nyckelord :Konstruktiv journalistik; Klimatmigration; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Climate migration (climate refugees) has been debated in Sweden and globally over the past few decades. This paper is a critical discourse analysis of the presentation of climate migration in Swedish news media, using Fairclough's three-dimensional model as the foundation. LÄS MER

  3. 3. Nu stannar vi på marken : En kvalitativ semiotisk analys av SJ:s hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Thea Axelsson; Jonna Ohlin; [2021]
    Nyckelord :SJ; sustainability; communication; greenwashing; qualitative semiotic analysis; SJ; hållbarhet; kommunikation; greenwashing; kvalitativ semiotisk analys;

    Sammanfattning : Studien ”Nu stannar vi på marken” ämnar analysera hur företaget SJ konstruerar sin hållbarhetskommunikation och om greenwashing-fenomenet ses i deras reklam och iså fall i vilken grad. Greenwashing anges när ett företag sprider vilseledande information för att få företaget att framstå mer hållbara än vad de egentligen är, för att locka konsumenter. LÄS MER