Sökning: "Tidig utvecklingsnivå"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden Tidig utvecklingsnivå.
21. Självbestämmande i daglig verksamhet : Personalens roll för deltagarens självbestämmande
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse kring hur personal som arbetar med personer på tidig utvecklingsnivå ser på sin roll i deltagarens självbestämmande i daglig verksamhet. Studien använde kvalitativ fallstudiebaserad forskning och utgick från fokusgrupper och observationer i två separata dagliga verksamheter. LÄS MER
22. När gräset blir tillgängligt : en studie av den fysiska miljöns roll vid särskilda boenden och daglig verksamhet
Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : När en människa befinner sig i en trygg miljö finns större potential för utveckling och välbefinnande för personen än om miljön känns otrygg. Personer med utvecklingsstörning på en tidig utvecklingsnivå har stort behov av trygghet och utrymme för sinnesstimulering och koncentrations svårigheter är vanliga. LÄS MER
23. Tänk om hon ville leka titt ut? : En essä om olika förutsättningar till kommunikation hos barn med flerfunktionshinder
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : My essay begins with a story in which I portray different communicative situations at the preschool unit Myran. The children in my story are at an early stage of development and they all suffer from multiple disabilities which inhibit their ways of communicating. LÄS MER
24. Bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan : Lärarnas syn på kartläggning, dokumentation och bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Kvalitet i särskolan handlar enligt Skolverket (2001a) om de mål som formulerats för elevernas undervisning. Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare arbetar med bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan. LÄS MER
25. Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp på tränings- och särskolan
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklärare som undervisar elever med funktionshinder och flertilläggshandikapp så som ADHD, autism och Downs syndrom på tränings- och särskolan har och använder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar på undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (här har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). LÄS MER