Sökning: "Tidig utvecklingsnivå"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden Tidig utvecklingsnivå.
11. Första läsundervisningen i årskurs 1 : Hur klasslärare uppfattar och beskriver den första läsundervisningen i årskurs 1 utifrån elevers behov
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Att som klasslärare ansvara för läsundervisningen i årskurs 1 kan uppfattas som ett komplext uppdrag. Man bör ha god kunskap om läsprocessen och dess olika utvecklingsnivåer för att kunna möta eleverna där de befinner sig i läsutvecklingen, samtidigt som yttre faktorer kan påverka möjligheterna till individanpassad undervisning. LÄS MER
12. A simulation of the propellant storage for a ice-propelled microresistojet engine : Development, verification and validation of a numerical model for the characteristics of a sublimation tank to be used as the propellant storage subsystem for a ice-propelled microresistojet engine
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektro- och systemteknik (EES)Sammanfattning : An innovative design for a new type of propulsion sys-tem using sublimating water in solid form as reaction mass, accelerated via a Micro Electric Mechanical System (MEMS) Heater Chip, is currently being developed at the Space Sys-tems Engineering Department at Technische Universiteit Delft in the Netherlands. The aim of the thesis is to char-acterise the propellant storage and gain insight into the physics present in the engine. LÄS MER
13. Det handlar om formativ bedömning : Några lärares uppfattningar om formativ bedömning i träningsskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the knowledge of how feedback and evaluation with a focus on formative assessment is perceived in terms of what, how and why by a few teachers working in special needs school with a focus on training school. To answer the purpose of this study three questions were formed, What is the teachers` understanding of formative assessment in relation to other practices of assessment and feedback? How do the teachers say they practice feedback and assessment with a formative assessment focus in their teaching practices? What pros and cons do some teachers believe there is in using formative assessment? The study is based on qualitative group interviews with teachers in two schools where all the teachers are active in the training school. LÄS MER
14. Elever på tidig utvecklingsnivå och deras möjligheter till delaktighet genom eget beslutsfattande : En fokusgruppsstudie med tre olika yrkesgrupper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to examine how teachers, assistants and residential caregivers talks about the possibilities for student with intellectual and developmental disabilities to participate through decision-making. The study is qualitative and the metodological approach is focus group interviews with three professional. LÄS MER
15. Socialhaptik som kommunikativt komplement för elever med flerfunktionsnedsättningar?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte var tvådelat. Dels att genom en litteraturöversikt beskriva vad socialhaptik är och hur dess möjliga användbarhet bland elever med flerfunktionsnedsättning på tidig utvecklingsnivå ser ut. LÄS MER