Sökning: "modersmålslärarnas kompetens"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden modersmålslärarnas kompetens.

  1. 1. Bedömning och betygssättning, ett uppdrag med ett stort ansvar. : Modersmålslärarnas kompetens och erfarenhet i bedömning och betygssättning. En studie baserad på 12 informanter som undervisar i sex olika språk från åtta olika kommuner i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Patricia El Khazen; [2016]
    Nyckelord :Modersmålslärare- bedömningskompetens- erfarenhet- likvärdighetreliabilitet- validitet;

    Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär och baseras på intervjuer med 12 modersmålslärare i sex språk, somaliska, arabiska, tigrinja, ryska, tjeckiska, och kurdiska från åtta olika kommuner i Sverige. Anledning till att jag valde kvalitativa intervjuer är för att få kunskap om modersmålslärarnas kompetens och erfarenhet i bedömning och betygssättning efter införandet av den nya kursplanen lgr11. LÄS MER

  2. 2. Vilken roll fylller modersmålsundervisningen i den svenska skola : En undersökning där modersmålslärarnas får komma till tals

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Nargish Rahman; [2012]
    Nyckelord :modersmålsundervisning; språkstöd; förstaspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Abstract   Studiens syfte är att undersöka vad lärare i skolämnet svenska som andraspråk (SVA) och modersmålslärare anser sig ha för roll inom modersmålsundervisningen. Modersmålsundervisningens betydelse för elevers språkutveckling och hur förstärkta språkkunskaper leder till möjlighet att tillägna sig andra skolämnen är något som flitigt studeras inom nyare pedagogisk och didaktisk forskning. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner

    C-uppsats,

    Författare :Farnaz Zibandeh; Sanela Todorovac; [2011]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet; lärande;

    Sammanfattning : Frågeställningar:1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar barnens lärande?. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?4. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig skriva på standardarabiska. En undersökning av hur grundskolelever med arabiska som modersmål skriver standardarabiska och vilka hinder de möter på vägen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Yassine Yassine; Jaffar Alammar Dia; [2009]
    Nyckelord :MSA Modern Standard Arabiska ; modersmålslärarnas kompetens; fonologisk medvetenhet; vokalisering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utifrån skrivtest och enkäter undersöka elevernas skrivförmåga, nämligen hur arabisktalande elever klarar att använda standardarabiska vid skrivning med hänsyn till fonologisk medvetenhet och vokalisering.De viktigaste resultaten av vårt arbete är att vi fann stora brister hos eleverna gällande skrivning på standardarabiska (MSA). LÄS MER