Sökning: "Tvåspråkighet och skolframgång"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Tvåspråkighet och skolframgång.

  1. 1. Modersmål – ett behövligt verktyg? : En kvalitativ studie om modersmålets betydelse för elevers övriga skolarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Shubbar; [2021]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; framgång; skolarbete; utmaningar och möjligheter i modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Examensarbeten ämnar att öka kunskapen om modersmålets betydelse för elevens lärande och framtid. Arbetet belyser utmaningar och möjligheter med modersmålsundervisning som elever och modersmålsläraren möter under modersmålsundervisningen samt vilka faktorer som kan förhindra utvecklandet av denna undervisning. LÄS MER

  2. 2. Tvåspråkighet – hinder eller möjlighet? : En studie i skillnader mellan en- och tvåspråkiga elevers skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Vasara; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Sju lärares syn på kollegial samverkan och modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Hallonsten; [2013]
    Nyckelord :Organisatorisk samverkan; Tvåspråkighet; Modersmål; Modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Mitt syfte med detta examensarbete har varit att undersöka vilken syn klasslärare och modersmålslärare har på kollegial samverkan och vilka organisatoriska möjligheter och svårigheter som de anser finns på vardaglig basis i skolan. Jag ville även undersöka lärarnas syn på modersmålsundervisningens betydelse för elevernas skolframgång och kulturella identitet. LÄS MER

  4. 4. Tvåspråkig undervisning ur skolledarskaps- och elevperspektiv - En kvalitativ studie om tvåspråkig undervisning inom grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Najah Obeid; [2009]
    Nyckelord :modersmål; måluppfyllelse; skolorganisation; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den tvåspråkiga undervisningens målsättning och organisering. Vidare syftar studien till att belysa tvåspråkiga elevers uppfattning om deras egna tvåspråkiga utveckling och deras syn på den tvåspråkiga undervisningen i synnerhet när det gäller undervisningen av modersmålet. LÄS MER

  5. 5. SVENSKUNDERVISNING I FLERSPRÅKIGA KLASSRUM : En studie av några svensklärares syn på den språkheterogena undervisningskontexten

    L3-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Axelsson; [2008]
    Nyckelord :tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; förstaspråk; andraspråk; bas; utbyggnad;

    Sammanfattning : Vad innebär det att undervisa i en språkheterogen kontext? Trots att det i styrdokument och inom forskning fastslås att elever med ett annat modersmål behöver andraspråksundervisning för att utveckla den för skolframgång och samhällsdeltagande så viktiga språkbehärskningen, gör okunskap, resursbrist och låg status för ämnet svenska som andraspråk att svensklärare utan kunskap om andraspråksinlärning ställs inför flerspråkiga elevgrupper. I den här undersökningen besvarar sex svensklärare i grundskolans senare år vilken attityd, erfarenhet och utbildning de har när det gäller undervisning i språkheterogena kontexter. LÄS MER